480 miljoen euro besteed bij Europese webwinkels in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van dit jaar gaven Nederlandse consumenten 480 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 18,8 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2019, toen 404 miljoen euro besteed werd. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.
De verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het eerste kwartaal van 2020 20,2 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het eerste kwartaal van 2020 18,8 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet in deze periode 22,3 procent hoger.
De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen nog altijd een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. De totaalomzet van de detailhandel in Nederland was in het eerste kwartaal van 2020 3,9 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2019. Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.
Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven in de Europese Unie die buiten Nederland zijn gevestigd. De cijfers zijn exclusief btw en berekend volgens een experimentele methode. Omdat deze methode nog in ontwikkeling is, zijn de cijfers voorlopig, zo benadrukt CBS.
Foto Pixabay
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
lisa bendsen
Het aantal is echt toegenomen. Ik denk dat dit komt door de coronasituatie: mensen hebben minder mogelijkheden voor normaal winkelen en zijn daarom op zoek naar andere routes