Deel dit artikel
-

Aantal cyberaanvallen stijgt explosief, risicobewustzijn bedrijven daalt

Hoewel tijdens de coronacrisis sprake was van een explosieve toename van het aantal cyberaanvallen, schatten bedrijven het risico op cybercriminaliteit veel lager in dan vóór de crisis. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en MWM2.

In april van dit jaar zag slechts 34 procent cybercriminaliteit als een groot risico voor de eigen organisatie. Een zeer beperkte en niet significante stijging ten opzichte van een meting van bijna een jaar eerder, toen dit percentage op 31 procent lag.

De risicoperceptie is daarmee nog lang niet teruggeveerd naar het niveau van voor de pandemie, toen ruim de helft van de bedrijven het risico voor de eigen organisatie juist als hoog inschatte.

Toch is bijna de helft van de bedrijven wel van plan extra maatregelen te treffen om cyberaanvallen te voorkomen.

Vooral sectoren die sterk inzetten op digitale dataverwerking en communicatie, zoals de industrie, retail en zorg, zijn extra kwetsbaar. Diefstal van data, het gijzelen van systemen en identiteitsfraude nemen sterk toe. Zo is de industrie – waar digitale communicatie tussen machines, robots en magazijnsystemen toeneemt – een doelwit.

Daarnaast hebben veel winkeliers vanwege de lockdowns gekozen voor online afzetkanalen. Hierdoor is het risico op een datalek toegenomen, wat kan leiden tot grote reputatieschade en klantverlies en bovendien het voortbestaan van bedrijven in gevaar kan brengen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond