Deel dit artikel
-

Aantal mobiele shoppers Nederland groeit 60 procent

Afgelopen jaar kochten een miljoen Nederlanders een product of dienst via hun smartphone of tablet. Daarmee lijkt een stevige trend ingezet, die direct ook duidelijk aangeeft dat mobiel een nieuw, specialistisch werkterrein is.

Vanochtend verscheen een onderzoek dat Blauw Research uitvoerde voor Thuiswinkel.org naar m-commerce in Nederland. De resultaten geven een eerste indicatie van de status van mobiele handel in Nederland via draagbare internetapparaten.

Zo blijkt, dat een kwart van de consumenten in de tweede helft van 2011 een of meerdere keren iets kochten via hun telefoon of tablet. ‘Iets’ staat voor producten, diensten en ook mobiele applicaties.

Hoe de verhouding lag tussen apps en niet-apps kan Blauwdirecteur Frank Sibbel niet exact aangeven. Dat is in de huidige onderzoeksopzet niet bekeken. “Mobiele applicaties vormen tezamen ongeveer een kwart van alle mobiele bestellingen. Aangezien die vaak vrij laag geprijsd zijn, zal hun omzetbijdrage op het totaal niet al te groot zijn.”

“We meten op basis van recall, dus je kunt aannemen dat de applicaties nog onderschat worden in volume.”

De onderzoeksresultaten onderschrijven ook de ervaringen van Marktplaats.nl. Ook die geeft aan dat het merendeel van de consumenten overwegend mobiel winkelt in de avonduren, thuis op de bank. Sibbel: “De meeste bestellingen worden vanuit huis gedaan: 70 procent bestelde de laatste mobiele aankoop thuis, 30 procent deed dit onderweg”.

Mobiele omzetcijfers kan Blauw nog niet geven. In volgende onderzoeken zal daar meer aandacht aan worden besteed.

In januari van dit jaar gaf Wehkamp tijdens de Webwinkel Vakdagen wel enig zicht op de rol die m-commerce speelt. Marketingdirecteur Alexander van Slooten zei toen: “M-commerce gaat over de rol die een mobiele drager speelt in de totale customer journey. De focus ligt bij ons eerst op de tablets, daarna pas op smartphones. Tablets liggen dichterbij de ervaring die men heeft op het web. En daarnaast zijn de conversies op tablets hoger.” Wanneer de omzet op het vaste web wordt geïndexeerd op 1, dan ligt die op tablets op 0,8 en op telefoons op 0,3.”

Foto: Daniel Flower (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond