Deel dit artikel
-

Aantal Nederlandse installaties Facebook app weer gestegen

Nederlandse Facebook-gebruikers zijn het Cambridge Analytica schandaal kennelijk alweer vergeten, wat na eerdere dalingen lijkt het aantal gebruikers van de Facebook-app in Nederland zich te stabiliseren.

In het tweede kwartaal van 2019 is het aantal Nederlandse smartphone-gebruikers die de Facebook-app geïnstalleerd hebben staan gestegen. Het aantal installaties is met 300.000 toegenomen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019, toen de Facebook-app een penetratie van 67 procent kende.

In totaal hadden in het tweede kwartaal meer dan 7,7 miljoen Nederlanders de Facebook-app op hun smartphone staan, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper over het tweede kwartaal van 2019. Daarmee heeft momenteel 69 procent van alle Nederlanders tussen de 16 tot 80 jaar de Facebook-app op de smartphone.

Nederlandse Facebook-gebruikers hebben aanvankelijk sterk gereageerd op de aanhoudende berichten over privacyschendingen via Facebook, wat leidde tot een daling in het aantal installaties in 2018. Het jongste nieuws – dat Facebook een boete van 5 miljard dollar opgelegd heeft gekregen in de VS wegens misbruik van persoonlijke gegevens van gebruikers – kan betekenen dat de toename van het aantal Nederlandse gebruikers van korte duur is.

De installed base van Facebook Messenger liet in het tweede kwartaal een vergelijkbare toename zien. De berichtenapp is geïnstalleerd op 6,5 miljoen smartphones. Dochter Instagram liet daarentegen een dip zien in het tweede kwartaal en zakte naar een installed base van minder dan 5 miljoen smartphones in Nederland, na een gestage groei in het afgelopen jaar.

Het gebruik van Facebook in Nederland blijft het sterkst onder de 20 tot 29-jarigen. 80 procent van hen heeft de app van het sociale netwerk op de smartphone geïnstalleerd staan. De 16 tot 19-jarigen zijn minder enthousiast over Facebook, met minder dan zes op de tien die de app op de smartphone geïnstalleerd hebben na een sterke daling in het afgelopen jaar.
De Instagram- en Snapchat-apps zijn veel populairder in de jongere leeftijdsgroep, met een installed base van meer dan 80 procent.

Ondanks de daling in de installed base van Facebook in het afgelopen jaar, is het gebruik van de app nauwelijks veranderd. Gemiddelde wordt de Facebook-app 25 dagen per maand gebruikt, waarmee er afgelopen twee jaar weinig is veranderd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond