Deel dit artikel
-

Aantal Nederlandse luisteraars podcasts nadert plafond

Het aantal Nederlanders dat maandelijks naar een podcast luistert bereikt een eerste plafond. Nieuw onderzoek laat zien dat 46 procent wel eens naar een podcast luistert, wat neerkomt op ongeveer 6,4 miljoen consumenten.

Dat is slechts twee procentpunten meer dan in het voorjaar, zo laat een nieuw onderzoek van Markteffect zien. De groep waar een duidelijk zichtbare stijging te zien is, zijn hoogopgeleiden. In die groep steeg het luisteraarsdeel van 56 naar 69 procent. Onder studenten ligt dit percentage het hoogst: 73 procent.

De populairste categorieën blijken, net als in mei, Nieuws & Politiek (27%) en Verhalen (23%). De belangrijkste argumenten zijn met afstand: ontspanning en vermaak. Een kwart van de luistermotieven kwalificeert men als zakelijk.

Daarnaast is er een opvallende daling te zien in het aantal minuten dat men wekelijks luistert. Dat nam af van 137 in mei naar 100 minuten eerder deze maand.

Een mogelijke verklaring ligt in het feit dat Nederland in mei net opkrabbelde uit een lange periode van verplichte sluitingen en andere inperkingen. De consument gunde daardoor mogelijk nog meer tijd aan het nieuwe medium. Dat is ook te zien aan het aantal verschillende podcasts dat men luistert. Dat daalde tussen mei en december van vijf naar vier.

Het is niet uitgesloten dat de consumptie van podcasts in de komende kwartalen en jaren verder zal stijgen. Met name Spotify investeert fors in systemen die het makkelijker moeten maken voor professionals en enthousiastelingen om audio te publiceren. Bij toenemend aanbod en matige marktpenetratie is er genoeg ruimte voor meer mensen om meer producties te beluisteren.

Foto: Brian Evans (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond