Deel dit artikel
-

Aantal quad play-huishoudens groeit naar ruim 700.000 in 2015

Aan het einde van 2015 hadden ruim zevenhonderdduizend huishoudens in Nederland een pakket met daarin de drie vaste diensten (breedband, tv en vaste telefonie) en mobiele telefonie. Dat blijkt uit het Dutch Consumer Multiplay Market 2015 Q4-rapport van Telecompaper.

De quad play-aansluitingen waren in het vierde kwartaal van vorig jaar goed voor een aandeel van meer dan 10 procent in de totale markt van breedbandaansluitingen. Een jaar eerder lag dit nog op 6,1 procent.

Met de groei in het aantal quad play-aansluitingen stijgt ook de omzet. In het vierde kwartaal van 2015 had quad play een marktaandeel van meer dan 15 procent van alle multi play-omzet, vergeleken met iets meer dan 9 procent een jaar eerder.

De omzet gegeneerd door Nederlandse aanbieders van multi-play-diensten is gegroeid naar 1,013 miljard euro in het vierde kwartaal van 2015, 7,5 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2014.

Hoewel quad play groeit, heeft het merendeel van de huishoudens een triple play-aansluiting. In Nederland combineren bijna vier miljoen huishoudens drie diensten (vast of mobiel) bij een aanbieder. Bijna 61 procent van alle triple play-aansluitingen wordt bij Ziggo afgenomen, nog eens 29 procent komt voor rekening van KPN. Dit laat 10 procent over voor andere spelers, voornamelijk Caiw, M7, Tele2, Delta en Vodafone.

Verder blijkt uit het rapport dat het aantal huishoudens dat twee diensten bundelt in één pakket langzaam daalt, sinds de piek in het vierde kwartaal van 2014. Steeds minder vaak wordt breedband met vaste telefonie gecombineerd, terwijl het combineren van breedband met televisie of mobiele telefonie juist steeds populairder wordt.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

De toekomst is Mono-Play. Let maar op. Tele2 neemt al een schot voor de boeg, en daarnaast zijn er steeds meer wireoes, die enkel nog bedraad willen werken. Heerlijk die nieuwe POE mobieltjes.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond