Deel dit artikel
-

ABN AMRO: Contentmakers profiteren, telecommers verliezen

Producenten van films en tv-programma’s profiteren van de groeiende behoefte aan kwalitatieve visuele online content. Telecombedrijven daarentegen zien de omzetten dalen en moeten nieuwe verdienmodellen zoeken.

Dat stelt ABN AMRO in een nieuwe sectoranalyse van de telecom- media- en technologiesector in Nederland. Die verscheen vanochtend.

De bank ziet dat AV-producenten profiteren van de vraag naar kwaliteitscontent. Dat geldt zowel voor televisie als voor online, waar ook marketeers steeds meer budget neerleggen voor branding en campagnes. “De vooruitzichten voor dit segment zijn positief. [We verwachten] een omzetgroei van 4,5 procent in 2017 en 3,5 procent in 2018”, aldus de bank.

In datzelfde rapport wordt programmatic trading als een nieuw, of alternatief, verdienmodel genoemd voor uitgevers. Die stelling is al lang achterhaald, tenzij de rapporteur doelt op de televisiewereld. Maar juist daar zal programmatic, of addressable tv in Nederland slechts gestaag doordringen.

Het perspectief op de telecomsector is niet bijster positief. “Sinds 2008 is de omzet met zo’n 18 procent gedaald. De sector kan klanten aan zich binden
door de introductie van nieuwe abonnementsvormen.” Maar de hier gesuggereerde multiplaypakketten zijn ook al lang alledaagse praktijk en hebben de omzetdaling niet gekeerd, maar slechts de marktposities van de grote drie beklonken.

Kasper Buiting, sectorconoom TMT van ABN AMRO: “Vooral telecombedrijven en uitgevers staan voor de uitdaging deze transitie vorm te geven door het
introduceren van nieuwe verdienmodellen. In 2017 en 2018 is sprake van een overgangsfase waarin deze omschakeling gestalte zal krijgen.”

Foto: Dramatify (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond