Deel dit artikel
-

ABN AMRO lanceert fintech Franx

ABN AMRO lanceert vandaag weer een nieuw online label: Franx. Deze start-up richt zich op de tienduizenden MKB-ondernemers in Nederland die internationaal zakendoen. Het moet internationaal betaalverkeer aanzienlijk makkelijker en sneller maken.

Franx is na New10 en Prospery de derde pure fintechplayer die ABN AMRO in een periode van zes maanden lanceert. Dit keer gaat gaat het om een digitaal platform voor valutatransacties en internationaal betalingsverkeer. De tijd tussen idee en lancering bedraagt niet meer dan een jaar, aldus algemeen directeur Hatim Chebti tegenover deze uitgave.

Met de nieuwe dienst kan bijvoorbeeld een importeur in no time dollars betalen om een container uit China naar Nederland te halen. Of, omgekeerd, een exporterende bloemenkweker laat zijn vrachtwagens pas naar Londen rijden als hij de Ponden op zijn rekening heeft staan. Het maakt niet uit met hoeveel verschillende landen bedrijven zakendoen, naar alle partners toe hanteren ze één uniform rekeningnummer. Dus geen aparte rekeningnummers per valuta.

Op dit moment ondersteunt Franx 26 valuta. In een online dashboard is live een totaaloverzicht te zien. “We zijn heel transparant over de prijs. Zo laten we alle interbancaire tarieven zien en de spread die we in rekening brengen”, illustreert co-ceo Ronald Lokkers. “Bij internationale betalingen is er vaak sprake van valutarisico’s. Afhankelijk van de koersontwikkeling kunnen bedrijven via ons plannen wanneer zij een betaling doen en valutarisico’s tijdig afdekken.”

Chebti: “Het is altijd helder wat je betaalt aan betaalverkeer en valutawissel.”

De potentiële doelgroep bestaat naar zijn inschatting uit zeker vijftigduizend ondernemingen. De nieuwe fintech is zo ingericht dat het in technische zin kan koppelen met financiële systemen en API’s die reeds aanwezig zijn bij klanten.

Over de promotiecampagne zegt hij: “Uit onderzoek weten we: ‘Zien is geloven’ het best werkt. We hebben een demo van vijftien minuten. Onze SEO en SEO zijn erop ingericht die te vertonen en daarna onze salescollega’s de potentiële klanten te laten bezoeken.”

Er werkt 25 man, voornamelijk IT’ers en klantgerichte medewerkers bij de corporate start-up, die als aparte b.v. onder ABN AMRO hangt. Hij heeft eigen licenties bij de DNB en AFM en een eigen IT-infrastructuur.

Franx’ doel: marktleider worden. “We zijn de eerste grootbank die dit neerzet”, aldus Chebti.


Update 16-01-2018 12:21
: In een eerdere versie van dit verhaal stonden abusievelijk de oud-functietitels bij ABN AMRO van Chebti en Lokkers vermeld.

Deel dit bericht

2 Reacties

S.G. VAN DER HEIJDEN

KAN IK ALS PRIVE PERSOON VANUIT DE RABOBANK 20.000 EURO OVERMAKEN NAAR MIJN THAISE REKENING BIJ DE BANGKOKBANK.

Erwin Boogert

FIJN ZO MAAR HET GAAT HIER OM MULTICURRENCY ACCCOUNTS VALUTARISICOS AFDEKKEN EN REAL TIME BANKDATA VOOR HET MKB

Grmbl, die capslock altijd …

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond