Deel dit artikel
-

ABN: Coronacrisis geeft digitalisering mediabedrijven een boost

De coronacrisis heeft de digitale transformatie van mediabedrijven in een stroomversnelling gebracht, zo blijkt uit de Sectorprognose Technologie, Media & Telecom (TMT) 2021/2022 van ABN AMRO.

Niet alleen steeg het aantal digitale abonnementen van kranten en on demand tv-diensten sterk, ook winkelden consumenten massaal online.

Na een tijdelijke stagnatie in 2020 als gevolg van de coronapandemie, zal de TMT-sector hierdoor in 2021 weer kunnen groeien. ABN AMRO verwacht in 2021 een groei van 3 procent, vooral aangejaagd door de IT-sector, veruit de grootste branche in de TMT-sector.

Vooral de IT-branche gaat in de komende jaren sterk groeien. De digitalisering van de samenleving gaat onverminderd voort, waardoor bedrijven uit alle sectoren zich blijven beroepen op de technologiesector. Er zijn wel verschillen in de markt. Zo zijn communicatiesoftware, clouddiensten en e-commerce door onder meer het thuiswerken sterk gegroeid, maar zijn softwarebedrijven die aan de vrijetijdssector leveren juist hard geraakt.

Voor de gehele IT-branche zijn de vooruitzichten in 2021 (+4 procent) en 2022 (+6 procent) echter goed. Telecom is zowel positief als negatief geraakt. Zo was er door het thuiswerken meer vraag naar netwerkdiensten en mobiele bedrijfsnetwerken, maar daalden deinkomsten uit de zakelijke markt. Per saldo resulteerde dit in een omzetdaling van -1,5 procent.

Ook bij radio en tv zorgt de crisis voor een tweeledig beeld: reclame-inkomsten lopen terug, maar tegelijkertijd wordt er meer gekeken dan ooit. Terwijl in 2020 sprake was van een omzetdaling (-1,4 procent), ligt in 2021 weer groei (+2 procent) in het vooruitzicht.

De omzet van uitgeverijen daalde vorig jaar met 4,2 procent, mede door dalende advertentie-inkomsten. Door de verkoop van digitale abonnementen en online boekverkoop konden uitgevers het verlies beperken. ABN AMRO verwacht zowel 2021 (+2 procent) als in 2022 (+1 procent) weer groei.

De reclamebranche is net als de grafische sector hard geraakt (-12,8 procent), maar zal dit jaar (+6 procent) gedeeltelijk herstellen, nu campagnes weer doorgang vinden. Voor contentproducenten was 2020 een lastig jaar. Internationale filmproducties werden in de wielen gereden door reisbeperkingen en door de sluiting van bioscopen viel voor filmdistributeurs een belangrijke inkomstenbron weg: de inkomsten uit kaartverkoop.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond