Deel dit artikel
-

ABN: drogisterijen moeten passend advies in winkel geven

Drogisterijen moeten zich van het online kanaal onderscheiden door passend advies te geven. De voorkeur van consumenten om producten online aan te schaffen is in de afgelopen drie jaar bijna verdubbeld, van 6 naar 11 procent. Dat stelt ABN AMRO in een marktverkenning.

Niet voor niets zet de duurzame Lush sterk in op het personeel in de winkel, die het verhaal achter de producten vertelt. Personeel is een inspiratiebron en daarom een belangrijke reden voor consumenten om een drogisterij te bezoeken. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt bovendien dat een andere belangrijke reden van consumenten om een fysieke winkel te bezoeken is gelegen in kennis en kunde van het personeel.

Drogisterijen hebben het niet makkelijk. Van elk deodorant-product wordt ongeveer de helft in de aanbieding verkocht. Drogisterijen concurreren heftig met supermarkten, die een marktaandeel van zo’n 35 procent hebben in drogisterijproducten en cosmetica. Ondanks de economische groei lieten drogisterijen vorig jaar en begin dit jaar een krimp in verkoopvolumes zien. Omdat de prijzen wel hoger lagen dan het jaar ervoor, was er wel omzetgroei. Maar om echt onderscheidend te zijn, moeten drogisterijen vernieuwen: natuurlijke producten, duurzaamheid, transparantie en expertise van het personeel moeten centraal staan.

Foto: Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond