Deel dit artikel
-

Achmea ziet brood in digitale mobiliteitsconcepten

Achmea heeft zich naar eigen zeggen als eerste Nederlandse verzekeraar aangesloten bij de internationale alliantie Mobility as a Service (MaaS). Deze publiek-private samenwerking werkt aan een duurzame transformatie van (deels digitale) mobiliteitsconcepten.

De consument koopt in de toekomst mobiliteit in. Het motto van MaaS is dan ook ‘Je krijgt wat je wilt, wanneer je het wilt’. Openbaar vervoer, deelfietsen, taxi’s, elektrische deelauto’s, carpoolen en allerlei tussenvormen van mobiliteit worden met MaaS ‘naadloos samengesmeed’. Een systeem dat je met je smartphone bereikt, bestelt en betaalt.

‘We sluiten ons aan bij netwerken om met partners samen te werken aan de toekomst van (elektrische) mobiliteit,’ laat de verzekeraar weten. ‘Als onderdeel van de MaaS Alliantie zullen we onder meer onze verzekeringskennis delen met sectorpartners, universiteiten en overheidsinstellingen in Nederland en Europa.’

Eind vorig jaar meldden zich 41 marktpartijen voor de MaaS-pilots van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Doel is dat reizigers in de toekomst hun reis volledig digitaal plannen, boeken en betalen met alle vervoersmiddelen. Bijvoorbeeld de deelauto, deelfiets, (water)taxi, bus, metro en trein.

Om inzicht te krijgen in de effecten en werking van MaaS is gekozen voor zeven pilots die landelijk uit te rollen zijn. Samen met vervoerders, marktpartijen en overheden wordt ervaring opgedaan. Deelnemen aan de MaaS Alliantie biedt Achmea kansen om bij te dragen aan de mobiliteitsmodellen van de toekomst, zegt de verzekeraar.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond