Deel dit artikel
-

Acht procent campagnebudget D66 naar online

D66 besteedt acht procent van zijn mediabudget voor de komende verkiezingen aan digitale uitingen. De partij koopt bewust geen AdWords bij Google in, maar richt zich wel intensief op sociale media. Mediastrateeg Annelou van Egmond geeft tekst en uitleg.

[Opmerking: Dit artikel was bedoeld als onderdeel van een reeks waarin politieke partijen hun digitale strategie toelichten. Helaas namen enkel de SP en D66 de gelegenheid onze vragen te beantwoorden. Niet geantwoord: VVD, PvdA en CDA. De reeks is daarom korter dan bedoeld]

De reactie van D66, dat gisterenavond nog een prijs won voor de beste online politieke campagne

Is er voor deze verkiezingscampagne een helder omlijnde internetstrategie?

Ja. Die is erop gericht om online als een volwaardig communicatiemiddel te gebruiken. Daarbij een goede combinatie te maken tussen online en offline en zoveel mogelijk mensen online te bereiken op online plaatsen waar zij normaal ook al komen.

Daarbij zorgen wij ervoor dat wij de spelregels van sociale media niet uit het oog verliezen en geïnteresseerden op een zo prettig mogelijke manier van informatie voorzien. Dat kan via D66.nl, de sociale netwerken maar ook via de website ikkiesvoorverandering.nl. Daar vertellen bekende en minder bekende Nederlanders wat volgens hen anders moet in Nederland.

We kijken niet alleen naar informatievoorziening, maar zoeken nadrukkelijk de interactie met de kiezers via online middelen. Ook kijken we naar de mogelijkheden om mensen op een toegankelijke manier te betrekken bij onze campagne en de D66 standpunten. Naast dat je informeert is het belangrijk dat je luistert en zorgt voor een prettig dialoog.

Wat zijn daarin de belangrijkste pijlers?

  • Gebruik nieuwe media zoals het bedoeld is. Alleen zenden heeft geen zin. Luister, beantwoord vragen, stel vragen, discussieer, informeer en vraag mensen om mee te doen.
  • D66 is altijd op zoek naar nieuwe manieren om je kennis te laten maken met onze ideeën.
  • Zorg voor een goede koppeling met de offline en online wereld.

Bij wie ligt de verantwoordelijkheid voor uitvoering?

Het online campagneteam is verantwoordelijk voor alle online activiteiten en de uitvoering er van. Waar nodig schakelen we de expertise van internetspecialisten in. Daarnaast beschikken wij over een groep internetspecialisten die ons vanuit verschillende expertisegebieden adviseren en suggesties aanreiken. Dit zijn allemaal vrijwilligers. Helaas beschikken wij niet over een campagnebudget om dit soort specialisten in te huren.

Worden social media ingezet. Welke en hoe?

Ja, wij zetten nadrukkelijk in op het inzetten van social media. D66 is actief op Hyves, Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube en Flickr.

D66 is niet alleen maar aan het zenden via de sociale netwerken. Dit hoort niet bij nieuwe media.  D66 zoekt juist de dialoog en luistert naar wat er gezegd wordt. Dit gebeurt bijvoorbeeld al door een mening te vragen in de vorm van een poll. De dialoog met onze social media leden is belangrijk.

Daarnaast zorgen wij ook dat er interessante content geplaatst wordt op de netwerken. Wij zorgen voor interessante achtergrondinformatie. Belangrijk is ook dat er gezorgd wordt voor een goede afwisseling van politiek meer inhoudelijke berichten en wat luchtigere berichten. Plaats niet overdreven veel berichten. Houd dus rekening met je volgers en dring je boodschap niet op. Kenmerkend voor social media is dat er geen hiërarchie in de communicatie is. Daardoor ben je makkelijker benaderbaar als politieke partij.
 
Verder voer je één campagne. De online campagne is daar een onderdeel van. Het is een middel en niet een doel op zich. Het is daarom belangrijk dat er een goede koppeling is tussen de offline en de online wereld. Een goed voorbeeld daarvan is de picknick (twitnick) die Alexander Pechtold georganiseerd heeft voor zijn Twitter-volgers. Je mobiliseert mensen via de online netwerken om vervolgens wat leuks te gaan doen. ?

Buiten  alle social media activiteiten om biedt D66 nog meer. Op d66.nl houden we de kiezers op de hoogte met nieuwsberichten, kunnen zij alles vinden over onze Tweede Kamerkandidaten en het verkiezingsprogramma. Er is ook een speciale jongerenwebsite, factor66.nl. Met Factor66 willen we politiek toegankelijker maken. D66 wil de jongeren laten kennismaken met de D66 ideeën die gaan over hun cultuur, vrije tijd, school of universiteit, huis, werk en de natuur. D66 laat met factor66.nl expliciet zien dat het om jongeren draait. Daarmee onderscheiden we ons online van andere partijen.  
 
Maar we willen ook dat iedereen zoveel mogelijk meedoet met onze campagne. Dat kunnen kiezers doen door geld te doneren op allerlei manieren. Een stuk van de campagne kan gedoneerd worden via D66online.nl. Er kan een ludieke actie opgezet worden met iksteund66.nl om geld in te zamelen. Wil je geen geld doneren en D66 op een andere manier steunen dan biedt de d66.nl/vrijwilliger een hoop mogelijkheden.

Wordt er ook reclameruimte bij Google AdWords ingekocht?

Er worden geen Google Ads ingekocht. Helaas hebben wij hier geen campagnebudget voor. Gelukkig hebben wij wel veel online vrijwilligers die er voor zorgen dat de D66 boodschap toch overal op het internet te zien is.

Hoe groot is het internetbudget in verhouding tot dat voor andere media?

40.000 euro. Dit is circa 8% van het totale campagnebudget, maar dat wil niet zeggen dat de rest van het geld naar de andere media gaat. D66 koopt vrijwel geen ruimte in. Alleen een klein aantal radio spots. Geen TV, Geen advertenties in kranten of bladen, Geen grote dure posters in stations of op bushokjes. Grootste deel van het budget is bestemd voor de posters die in alle gemeenten op de plakborden komen en voor de flyers die tijdens de bustour worden uitgedeeld. 

Naschrift 10-06: Het totale campagnebudget van D66 bedroeg 400.000 à 500.000 euro.

Deel dit bericht

2 Reacties

Henk Terbreggen

Heb ook nog wel een vraag voor D66 wat budgetten betreft. Hoewel financiele steun maakt de partij per jaar vrij voor Bits of Freedom? Deze instantie, die zogenaamd politiek onafhankelijk zou zijn, ontvangt fondsen van D66. Ik vroeg me af hoeveel?

Johannes

Interessant artikel. D66 heeft ook een website waarmee je, met mooie campagnebeelden, een echte kaart kan maken en deze per gewone post laten versturen. Dit is wel een originele tool om in te zetten bij een campagne, kijk maar eens op d66kaarten.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond