Deel dit artikel
-

ACM doet invallen bij bedrijven achter datingsites

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze week invallen gedaan bij bedrijven achter datingsites. Het vermoeden bestaat dat deze bedrijven consumenten voor de gek houden met nepprofielen.

Een belangrijke reden voor de ACM om dit soort datingsites te onderzoeken, is dat het veelal gaat om kwetsbare consumenten.

Bij de datingsites die de ACM onderzoekt, betaal je per bericht en chat je vaak – zonder dat je het weet – met een nepprofiel. De berichten die je ontvangt, worden vermoedelijk gestuurd door chatoperators die hiervoor betaald krijgen. Tot een ontmoeting komt het uiteraard niet.

De toezichthouder raadt consumenten aan om alert te zijn wanneer zij op een datingsite betalen per bericht. Signalen dat je chat met een nepprofiel zijn: na aanmelding op een site ontvang je in korte tijd een stortvloed aan berichten en ontwijkende antwoorden op een verzoek om via andere kanalen (mail, telefoon, WhatsApp) contact te hebben.

Afgelopen week besteedde van televisieprogramma De Monitor (KRO-NCRV) nog aandacht aan oplichting via datingsites.

Ondernemer Julius Krechting lijkt de spin in het web van tenminste 2000 datingsites met nepprofielen in Nederland en Denemarken. Krechting heeft uitgerekend deze maand een strenge gedragscode gepubliceerd voor chatmedewerkers, waarin tot in detail wordt beschreven hoe klanten wel verleid maar niet misleid mogen worden. Woorden als daten, liefde, relatie, afspreken en samenwonen mogen niet gebruikt worden. Woorden als flirten, fantaseren, rollenspel, vreemdgaan en dromen zijn wel akkoord.

In het belang van het onderzoek maakt ACM niet bekend bij welke ondernemingen zij invallen heeft gedaan. De toezichthouder kan nog niet zeggen wanneer het onderzoek zal zijn afgerond.

Deel dit bericht

1 Reactie

Carmen van der Vleuten

Ik ben slachtoffer geworden van zo’n datingsite. De naam is pret-chat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond