Deel dit artikel
-

ACM gaat nepkortingen aanpakken

Consumenten mogen niet worden verleid tot aankopen met kortingen die geen echte kortingen zijn. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de afgelopen maanden gecontroleerd of de prijzen op websites voldoen aan de regels voor prijskortingen. Daarbij zag de ACM zo veel nepkortingen dat deze duiden op een structureel probleem.

Met ingang van 1 januari 2023 houdt de ACM toezicht op de aangescherpte regels voor van-voor prijzen. Het uitgangspunt is dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs waarvoor het product werd aangeboden in de 30 dagen die aan de korting vooraf gaan. Op die regel gelden een paar uitzonderingen namelijk voor bederfelijke producten, producten die nog geen 30 dagen op de markt zijn en oplopende kortingen (stapelkortingen, bijvoorbeeld van 10% naar 20% naar 30% korting). De ACM heeft de bedrijven voorgelicht over de komst van de aangescherpte regels en aangekondigd deze te zullen controleren.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!