Deel dit artikel
-

ACM legde KPN terecht boetes op wegens misleiding

Toezichthouder ACM heeft KPN terecht bestuurlijke boetes opgelegd wegens oneerlijke handelspraktijken. Dat heeft de rechtbank Rotterdam vrijdag bepaald.

ACM vond het misleidend dat op de website van submerk Telfort bij een aanbieding van een mobiel bellen abonnement onbeperkt bellen was vermeld, terwijl het abonnement gelet op de Fair Use Policy niet onbeperkt bellen inhield.

Ook vond ACM het misleidend dat op de eerste webpagina van een ander submerk Simyo niet duidelijk was vermeld dat eenmalige kosten waren verbonden aan een abonnement.

De rechtbank matigt wel het boetebedrag omdat het gaat om de eerste zaken waarin het hogere boetemaximum geldt en ACM niet concreet heeft gemaakt in welke omvang consumenten waren misleid.

‘We gaan de uitspraak bestuderen en beraden ons nog op vervolgstappen. Het is wel goed dat de boete door de rechter omlaag is gebracht,’ reageert KPN.

Ook zijn de boetes verlaagd die de kartelwaakhond had opgelegd aan Vodafone, T-Mobile en Tele2. In totaal gaat het om een bedrag van 13 miljoen euro.

Bij de andere aanbieders ging het om onduidelijkheden, weinig transparante aanbiedingen en het niet vermelden van eenmalige kosten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond