Deel dit artikel
-

ACM onderzoekt werking van algoritmes in de praktijk

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een proef gestart om te kijken hoe zij in de praktijk de werking van algoritmes kan controleren bij marktpartijen. De proef doet de toezichthouder in samenwerking met Muziekweb, de muziekbibliotheek van Nederland.

Recent heeft het kabinet met een Kamerbrief gereageerd op een drietal onderzoeken naar de actuele en toekomstige kansen en risico’s van algoritmes. Hierin wordt ook verwezen naar het Witboek over AI (artificiële intelligentie) van de Europese Commissie. Hierin wordt benadrukt dat consumentenbescherming ook een plaats moet krijgen bij het ontwikkelen van beleid op het terrein van AI.

Algoritmes spelen een steeds grotere rol bij de handelspraktijken van bedrijven. Om digitale markten goed te laten werken is het belangrijk dat wij kunnen vaststellen hoe algoritmes in de praktijk werken en welke gevolgen zij hebben.

De toepassing van algoritmes kan voordelen opleveren voor bedrijven, zoals het beter laten aansluiten van vraag en aanbod. Maar er zijn ook zorgen. Bijvoorbeeld omdat bedrijven algoritmes inzetten om consumenten online te sturen in hun keuzes en aankopen, die niet altijd in het belang van de consument zijn.

Tijdens de proef kijkt de ACM hoe het komt dat het algoritme bijvoorbeeld de ene persoon rockmuziek en de andere juist jazz aanbeveelt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond