Deel dit artikel
-

ACM pleit voor strengere EU-regels voor bescherming van online consument

De bescherming van de online consument moet beter worden geregeld. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een reactie op de aangekondigde evaluatie van de Europese consumentenregels door de Europese Commissie. Websites, apps en games moeten zó ontworpen zijn dat ze consumenten niet misleiden door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken of misleidende vormgeving.

Daarnaast wil de ACM dat het gebruik van persoonlijke informatie om bijvoorbeeld prijzen, kortingen en advertenties te personaliseren wordt afgeremd. De toezichthouder vindt dat de Europese consumentenregels aangescherpt moeten worden.

Bedrijven willen graag hun producten en diensten verkopen in een concurrerende markt. Daarvoor gebruiken ze online ook technieken die niet altijd gunstig zijn voor consumenten. De toezichthouder vindt dan ook dat websites, apps en games in hun vormgeving en de techniek consumenten niet mogen benadelen. Dat betekent bijvoorbeeld geen ‘dark patterns’, geen misleidende vormgeving van de site of app en geen misleidende druk uitoefenen. De wet- en regelgeving mag daarvoor een stuk scherper worden.

Bedrijven beschikken over een grote hoeveelheid gegevens van consumenten; dat varieert van naam en adres tot een overzicht van online aankopen en surfgedrag op internet. De ACM vindt dat op de persoon afgestemde prijzen van diensten en producten alleen mag als het gunstig is voor consumenten. Er moet bijvoorbeeld een verbod komen op discriminatie of uitsluiting.

Bedrijven moeten verder transparant zijn over de producten die ze aanbieden. Dat is een groot goed. Maar het lost sommige consumentenproblemen niet op omdat veel consumenten niet alle informatie kunnen vinden, lezen of begrijpen. Daarom moeten informatieverplichtingen voor bedrijven niet als dé oplossing voor consumentenproblemen worden gezien. Als die verplichtingen wel worden opgelegd, dan moeten ze worden getest op effectiviteit en in heel Europa hetzelfde zijn. Op die manier worden ze ook herkenbaar voor consumenten.

Als blijkt dat het geven van informatie over bepaalde handelspraktijken niet voorkomt dat consumenten nadeel ondervinden, dan zou bekeken moeten worden of deze handelspraktijk kan worden verboden.

De ACM adviseert ook om een aantal technieken aan banden te leggen, zeker als ze gericht zijn op kinderen. Dat geldt bijvoorbeeld voor digitale munten, bijvoorbeeld in games en platforms, en voor lootboxes.
Digitale munten vertroebelen het zicht op echt geld. Ze hebben ook verschillende namen en waardes in de apps en games. Dat geeft verwarring bij consumenten en kan leiden tot bestedingen die consumenten anders niet hadden gedaan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond