Deel dit artikel
-

ACM stelt regels op voor vouchers

De ACM heeft uitgangspunten geformuleerd voor branches die nadenken over het aanbieden van vouchers, bijvoorbeeld omdat evenementen of vakanties worden uitgesteld. Bedrijven willen hiermee faillissementen voorkomen die ontstaan als consumenten massaal hun geld terugvragen.

Deze uitgangspunten gelden voor regelingen waarbij consumenten al (aan)betaald hebben voor de levering van een product of dienst, maar nog niet geleverd hebben gekregen. Volgens de wet heeft de consument dan recht op terugbetaling.

Bij het aanbieden van een voucher geldt:
Uitgangspunt blijft dat consumenten bij annuleringen in principe recht hebben op terugbetaling. Dat is een wettelijk recht dat de ACM niet opzij kan zetten.

De voucher moet een volwaardige vervanging zijn voor de consument, bijvoorbeeld door levering van het product of dienst op een later tijdstip met een gelijk of goed vergelijkbaar product of dienst.

De voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, bijvoorbeeld 12 maanden.

Restbedrag (bedrag van de voucher dat nog niet is besteed) moet achteraf actief en binnen een redelijke termijn door de ondernemer worden uitgekeerd. De consument moet daar niets voor hoeven te doen.

De voucher moet ook de eerder betaalde reserverings,- en administratiekosten en dergelijke vergoeden.

Consumenten die een aanbetaling hebben gedaan, hoeven niet het restant van de som te betalen als het bedrijf de overeenkomst niet kan nakomen. De consument krijgt dan een voucher voor het bedrag van de aanbetaling die hij heeft gedaan.

Verder moeten de vouchers zoveel mogelijk gedekt zijn door een garantiefonds of een vergelijkbare partij. Dit geeft de consument meer zekerheid dat de ondernemer de verplichting die verbonden is aan de uitgifte van de voucher ook kan nakomen. De ACM ondersteunt tot slot het overdraagbaar maken van vouchers, zodat consumenten deze desgewenst kunnen doorverkopen.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond