ACM waarschuwt in campagne: klik niet meteen op die bestelknop!
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen. Er wordt veel leed veroorzaakt door dropshippers: webshops die hun producten rechtstreeks vanuit China laten leveren.
Dit jaar heeft de toezichthouder al meer meldingen en vragen ontvangen over online aankopen dan in heel 2023: ruim 18.000 in 2023 en nu al 20.000 in 2024.
In de campagne richt de ACM zich in het bijzonder op 18- tot 30-jarigen met video’s op sociale media, advertenties bij streamingsdiensten en een radiospot bij podcasts. De advertenties maken duidelijk dat een deal die heel mooi lijkt soms heel anders kan uitpakken.
In 2023 deden mensen meer dan 40.000 keer aangifte van aan- en verkoopfraude. Hiervan gingen 16.000 aangiftes specifiek over webwinkels. Voor 2024 is de verwachting dat dit aantal oploopt naar ruim 45.000 aangiftes, waarvan zo’n 20.000 verband houden met nepwebwinkels.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond