Deel dit artikel
-

ACM waarschuwt voor nepshops op sociale media

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start vandaag de campagne Webshop of nepshop? om consumenten te waarschuwen voor aankopen bij nepshops via sociale media. Steeds vaker verkopen bedrijven rechtstreeks, soms zelfs zonder tussenkomst van een website, via sociale media aan consumenten.

Het medium is volgens ACM vluchtig. Dit maakt het aanbod en de aanbieder ook vluchtig. Mocht je verhaal willen halen, dan weet je soms niet bij wie.

Als het product niet voldoet of helemaal niet wordt ontvangen, blijkt de afzender vaak onbekend en onvindbaar. De schade voor consumenten bedroeg vorig jaar volgens de toezichthouder bijna 5 miljoen euro.

Betaal achteraf of verzekerd betalen (bijvoorbeeld met credit card), adviseert de ACM. Consumenten kunnen hun ervaringen de komende tijd melden bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. Dit kan via WhatsApp en sociale media, maar ook telefonisch of per mail.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond