Deel dit artikel
-

ACM zet volgende stap in strenger toezicht ongewenste verkooptelefoontjes

De ACM zet een volgende stap in de verscherpte aanpak die zij eerder dit jaar aangekondigde om een einde te maken aan ongewenste verkooptelefoontjes. Zij heeft de bedrijven toen een deadline gesteld van 1 juli. Bedrijven moeten kunnen aantonen dat zij voldoende maatregelen hebben genomen om te voldoen aan de geldende telemarketingregels. Bedrijven die onvoldoende stappen hebben gezet lopen het risico op handhaving door de ACM.

De toezichthouder ontvangt jaarlijks veel klachten van consumenten over ongewenste verkooptelefoontjes, met name over energie- en telecombedrijven. Daarom organiseerde de ACM eind maart een bijeenkomst met deze bedrijven waarin de regels werden toegelicht en de bedrijven een deadline van 1 juli kregen om aan de regels te voldoen. De ACM gaat nu controleren in hoeverre de bedrijven hun processen en praktijk hebben aangepast, zodat ze alleen consumenten bellen die daarmee expliciet hebben ingestemd. Hierbij bekijkt de ACM ook of de bedrijven de partijen die namens hen bellen voldoende controleren. Ook zij moeten zich aan de regels houden en het bedrijf dat de opdracht verleent is daarvoor verantwoordelijk. Dit wordt ketenaansprakelijkheid genoemd. Onlangs zegde telecombedrijf VodafoneZiggo aan de ACM toe zich voortaan aan de telemarketingregels te zullen houden.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!