Deel dit artikel
-

Adblocker Chrome gaat vandaag live

Google blokkeert vanaf vandaag automatisch via de populaire Chrome browser advertenties die niet voldoen aan de voorwaarden van de Coalition for Better Ads.

Anders dan bij door de industrie gevreesde AdBlock Plus of uBlock wordt naar verwachting maar een klein deel van de reclame tegengehouden. Tegen de adblocker van Chrome is dan ook weinig verzet gekomen.

42 procent van de sitebeheerders accepteert al geen advertenties meer die grote irritatie veroorzaken, zoals prestitials met een teller of video’s die automatisch geluid afspelen.

De Coalition for Better Ads kwam tot stand als reactie op de snelle toename van het gebruik van adblockers. Digitale consumenten begonnen zich te weren tegen bijvoorbeeld reclames die het volledige scherm overnamen.

Leden van de Coalition for Betters Ads zijn onder meer AppNexus, BVDW, Facebook, Google, GroupM, IAB, Microsoft, News Corp, Omnicom Media Group, P&G, Unilever, The Washington Post en Thomson Reuters. Die richten zich echter wel grotendeels op de VS en West Europa. Daarbuiten kan Chrome nog best wel eens voor verminderde inkomsten zorgen. Chrome heeft wereldwijd een marktaandeel van 59 procent.

Mozilla, de organisatie achter de browser Firefox, heeft kritiek op de nieuwe adblocker van Google Chrome. Mozilla’s Nick Gguyen vindt het teleurstellend dat Chrome onzichtbare trackers of tracking-advertenties ongemoeid laat.

De adblocker werkt voor Android, Windows, Mac, Linux en Chrome OS. iOS wordt niet genoemd.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Blokkeert ie Youtube reclame ook? Voldoet namelijk ook niet aan richtlijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond