Deel dit artikel
-

Adcombi opent kantoor in Duitsland

Adcombi brengt zijn technologie voor lokaal adverteren naar Duitsland. Directeur Gerrit Reinders ziet dat merken en retailers de coronatijd gebruiken om zich te bezinnen op hun overgangsstrategie voor digitale transformatie.

Eind vorige week tekende Reinders in München voor de oprichting van het lokale filiaal. “Duitsers hechten daar aan. Ze zien het als een vorm van toewijding dat we lokaal investeren.” Nog geen jaar geleden startte hij ook operaties op in Scandinavië.

Het Nederlandse bedrijf levert de technologie om op schaal merkcampagnes lokaal te laten vertalen. Denk aan een supermarktketen met honderden filialen die per regio andere acties van de week wil communiceren via, bijvoorbeeld, Facebook en Google.

In Duitsland gebeurt dat bijvoorbeeld al voor klanten als Honda, Volksbank en VW Group. Met een lokaal kantoor hoopt Reinders meer tractie te krijgen.

Een gevolg van de coronasluiting van retailzaken is dat hun eigenaren bijna verplicht zijn gaan nadenken over digitale transitie. In internet vinden zij een alternatief verkoop- servicekanaal. Velen deden dat er hooguit bij, maar “ze nemen nu de tijd om zich te herpositioneren. Ze willen af van de gedrukte folder en investeren in digitalisering.”

Ook bij FMCG-partijen ziet hij een trend. Concerns als Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Heineken nemen het adverteren uit handen van verkooppartners, zoals supermarkten, en doen dat zelf. Reinders: “Interessant is, dat je ziet dat zij in deze coronatijd dus ook reclameverkeer naar bijvoorbeeld snackbars sturen die zijn overgestapt op thuisbezorgen.”

Het hier beschreven in-housing is een trend die sinds 2019 zichtbaar is bij grotere concerns. Zij zijn het verzamelen en exploiteren van klantdata tot hun kernactiviteiten gaan rekenen in het marketingdomein.

Adcombi treft voorbereidingen om hierna een kantoor te openen in Singapore. Van daaruit wil het zich richten op onder meer India, Vietnam, Thailand, Australië, Nieuw-Zeeland. Marketingconcerns als Dentsu en Omnicom gebruiken de stadstaat ook als uitvalsbasis voor de grotere regio.

Foto: Steffen Flor (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond