Adele en vinyl redden muziekspeciaalzaak
Muziekspeciaalzaken als Concerto, Plato, Velvet en Sounds hebben nauwelijks last van muziekdiensten als Spotify en Apple Music. Ze melden niet alleen een aanhoudende groei van vinyl, maar ook Adele zorgt voor een hogere omzet. De Britse zangeres verkoopt haar derde album alleen op cd en vinyl, niet via streamingdiensten.
De voornaamste groei zit hem nog steeds in het vinyl, dat zijn plafond nog niet lijkt te hebben bereikt, meldt VPRO’s 3voor12. Maar het ‘Adele-effect’ heeft voor extra omzet gezorgd. ‘Zoals afgelopen maand hebben we het in geen jaren beleefd’, zegt Dick van Dijk van Concerto en Plato.
De zangeres heeft ‘geen gevoel’ bij streamen, en bracht haar derde album alleen op cd uit. Dat heeft de fans niet tegengehouden. Van Dijk tegen de VPRO: ‘Zelfs de kleinste winkels verkochten honderden cd’s en bij de grotere zaken hield het bij duizend niet op. Het is echt van voor het digitale tijdperk dat we dat soort aantallen verkochten van destijds U2 of Prince.’
Van Dijk hoopt op een trend. Artiesten zouden zomaar miljoenen albums extra kunnen verkopen door hem eerst op vinyl en cd uit te brengen. En vinyl is niet aan te slepen. ‘Het zijn niet alleen meer stoffige platenverzamelaars en ouwe grijze duiven, maar ook door steeds meer jonge gasten en – dat is nieuw – heel veel meiden die helemaal losgaan op hun favoriete acts, maar ook op klassiekers.’
De Duitse supermarktketen Aldi is deze maand begonnen met de verkoop van vinyl. Voor 18,99 euro per stuk worden oude titels van The Beatles, Rolling Stones, Johnny Cash en Creedence Clearwater Revival verkocht. Aldi levert er desgewenst een platenspeler bij.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Frans Jan Boon
Daarom heten het ook muziekspeciaalzaken… Wel opvallend dat de rol van de platenmaatschappij in de distributie van releases hierbij uitgespeeld lijkt: een artiest als Adele bepaalt dat zelf voor haar nieuwste release, en oude releases waarvan de rechten waarschijnlijk alweer terug zijn bij de artiesten worden direct door retailers verkocht. Streamingdiensten hebben hierbij als middle man het nakijken. Misschien wordt het tijd dat zij een voorwaartse stap in de bedrijfskolom maken, zoals HBO en Netflix dat doen met TV-series.
Eimert
Als speciaalzaak zou ik nu mijn hart vasthouden en heel goed nadenken over de toekomst. Die groep vinylkopers die ze noemen (de niet stoffige ouwe grijze duiven) is volgens mij slechts een mode gril. Zodra vinyl weer uit de mode is, valt deze groep weg en het handjevol echte liefhebbers is denk ik onvoldoende om deze speciaalzaken in leven te houden. Schat ik zo in. Enige speciaalzaken die dan nog over blijven zijn de echte niche speciaalzaken, zoals: Rush Hour, Clone, Waxwell, enz.
Geert-Johan Ketelaar
In het artikel wordt gezegd dat Adele haar album alleen op cd heeft uitgebracht.
Ze heeft echter al haar albums ook op vinyl uitgebracht.
Verder denk ik dat vinyl ook onder de jongere garde een blijvertje is.