Deel dit artikel
-

AD.nl nadert kopgroep online nieuws

Nieuwssite AD.nl is qua online bereik bijna even groot als de NOS en zit zelfs het wat dalende NU.nl op de hielen. De Telegraaf daalt tot een bereik van dertig procent.

De bereikscijfers van Vinex/Nobo over december laten zien dat de NOS een bereik van 40,1 procent heeft en AD.nl van 39,6 procent. Voor de publiek gefinancierde nieuwsomroep is dat een procentpunt minder dan in juli, voor de Rotterdamse krant anderhalf procentpunt erbij. Enkel NU.nl staat net wat hoger met een bereik van 42,4 procent (juli ’17: 44,5 procent).

Opvallend in de top 50: bol.com is met een bereik van 62,1 procent zelfs de helft groter dan genoemde nieuwssites. Daarmee is het de nummer vijf website van Nederland. Groter dan Whatsapp, Marktplaats en Instagram maar kleiner dan Google Maps, YouTube, Facebook en nummer één Google Search (80,3%).

Strikt genomen is bol.com de grootste Nederlandse website.

Aan de bovenkant van de ranglijst zijn geen grote verschuivingen te zien. De top tien wordt nog steeds gedomineerd door de Amerikaanse techgiganten en Nederlandse media delven het onderspit. Er is onder hen ook geen gezamenlijk inzicht dat deze situatie kan doen kenteren. Als er in de top tien al iets wezenlijk is veranderd dan is dat Googlediensten vooral op de smartphone nóg wat verder zijn gegroeid en ook echt uitlopen op anderen.

Bij WhatsApp is de trend zichtbaar om de chatdienst meer op desktop en laptop te gebruiken. Het bereik op ‘vast internet’ steeg in een half jaar namelijk van vijf naar acht procent.

Drie andere populaire Amerikaanse diensten blijken zich wat prominenter in Nederland te manifesteren. Het bereik van Netflix steeg in een half jaar van 23 naar 29 procent. Omgerekend gaat het om 4,5 miljoen unieke bezoekers aan de site en app. Zoekmachine Bing van Microsoft staat qua bereik nu op 23,8 procent.

Een van de grootste stijgers is Amazon, dat van de zomer tot de jaarwisseling zijn bereik zag toenemen van acht tot 17,3 procent, oftewel: 2,7 miljoen unieke bezoekers in de drukste winkelmaand van het jaar.

Foto: Robert Couse-Baker (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Willemijn

Dat de Telegraaf flink daalt hebben ze aan zichzelf te danken, wat een bagger nieuws. Op de redactie zitten ook een aantal ‘journalisten’ die helemaal idolaat zijn van Doutzen Kroes en Sylvie Meis. De Telegraaf zou het nieuws naar een hoger niveau gaan tillen vanaf 1 januari 2017. Een jaar later is het niveau nog veel slechter geworden.

Z.Eur

De Nederlandse media delven het onderspit vanwege hun hoge jip-en-janneke gehalte overgoten met een flinke scheut arrogantie van hoofdredacteuren met een geheel eigen agenda.
Niemand is geïnteresseerd in wat een stelletje wereldvreemde hoofdredacteuren vindt.
Een gemiddelde basisschool komt met een beter betoog dan al die online ‘nieuws’ bagger.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond