Deel dit artikel
-

Adobe: ‘Black Friday breekt nieuwe records’

Black Friday gaat in de VS wederom online records breken, voorspelt Adobe Analytics. De online verkopen tijdens Thanksgiving alleen al lagen dit jaar 28 procent hoger, met zeker 1 miljard dollar aan aankopen die via smartphones werden gerealiseerd. De totale omzet kwam die dag uit op vermoedelijk 3,7 miljard dollar.

In de ochtend van vrijdag 23 november was al 643 miljoen dollar omgezet, eveneens 28 procent hoger dan vorig jaar. Adobe verwacht dat de omzet dit jaar op 6,4 miljard dollar uitkomt, niet in de laatste plaats omdat consumenten dit jaar meer per bestelling uitgeven. Gratis bezorging speelde ook een rol bij de omzetstijging. Adobe baseert zich op eigen metingen aan 1 biljoen bezoeken aan retailsites.

Grote winnaar is wederom Amazon, die tot aan Cyber Monday 29 procent van de omzet voor zijn rekening neemt. In de eerste negen uren op Black Friday werden 1 miljoen stuks speelgoed en 700.000 kledingstukken bij de retailer besteld. Ook Amazon houdt rekening met fors hogere omzetten.

De verwachting is dat de vijf aaneengesloten dagen – van Thanksgiving tot Cyber Monday – 21,6 miljard dollar aan online bestedingen opleveren, tegen 18,7 miljard in 2017.

De dag voor Thanksgiving was ook al goed voor 2,4 miljard dollar aan omzet. Daarbij kwam 68 procent van al het bezoekersverkeer van mobiele apparaten, zo heeft Salesforce berekend. Retailers verzonden 26 procent meer promomails dan vorig jaar.

De online verkoop verliep voor sommige winkeliers niet helemaal zonder problemen. Op Thanksgiving kon de site van Walmart de drukte niet goed aan, en ook Gap kon niet alle klanten helpen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond