Deel dit artikel
-

Adobe koopt Semrush voor 1,9 miljard dollar

Adobe neemt Semrush over voor 1,9 miljard dollar om zijn positie te versterken in de AI-gestuurde toekomst van zoekmachineoptimalisatie en merkzichtbaarheid (GEO).

Met een bod van twaalf dollar per aandeel wil Adobe de overnameprooi van de beurs halen. Naar verwachting zetten de partijen in de eerste helft van 2026 de laatste handtekeningen en is het definitief.

Semrush is een specialist in zoekmachine-optimalisatie (SEO) wiens SaaS-product veel wordt gebruikt door digitale marketingbureaus.

De laatste tijd beweegt de routekaart van de SEO-specialist zich meer richting GEO, wat jargon is voor ‘goed in ChatGPT verschijnen’. SEO richt zich hoofdzakelijk op reguliere zoekmachines.

Nu consumenten steeds vaker ChatGPT, Google Gemini, Perplexity en andere AI-chatbots gebruiken voor informatie, winkelen en boekingen, vraagt de optimalisatie voor deze platformen om meer aandacht.

Semrush’ functionaliteiten worden geïntegreerd in Adobe Experience Manager, Adobe Analytics en de nieuwe Adobe Brand Concierge. Dit moet een soort centraal dashboard worden voor marketeers.

Deze overname past in een groter patroon van consolidatie in de wereld van marketingtechnologie. Grote organisaties verkiezen steeds vaker integrale leveranciers in plaats van veel gespecialiseerde tools te beheren. Adobes (mislukte) poging om Figma over te nemen voor past in diezelfde categorie.

Foto: Diggity Marketing / Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond