Deel dit artikel
-

Adobe voorspelt ‘social ROI’

Adobe heeft op zijn Londense marketingconferentie vandaag een nieuw meetinstrument aangekondigd voor Adobe Social, onderdeel van Adobe Marketing Cloud. Daarmee kan de sociale interactie van berichten worden voorspeld en krijgt de gebruiker suggesties voor de ideale timing.

Vaak worden berichten op sociale media geplaatst zonder dat er meetbaar resultaat is. Soms wordt er helemaal niet op gereageerd. Dat kan zijn omdat het op het verkeerde moment is geplaatst, of omdat de verkeerde woorden zijn gebruikt.

Adobe Social doet suggesties – nu hoofdzakelijk voor Facebook, andere platforms volgen later – en legt een relatie tussen sociale interacties en zakelijke resultaten. Bijvoorbeeld hoeveel Likes of commentaren een bericht zou kunnen opleveren. Het doet die voorspellingen op basis van historische sentiment- en tekstanalyses, zowel van individuele gebruikers als van alle gebruikers samen. Ook wordt gekeken naar de verhouding plaatjes en video. Omdat de software gaandeweg bijleert, worden de aanbevelingen volgens het softwarebedrijf nauwkeuriger en intelligenter. Ook doet de software suggesties voor verbeteringen.

Marketeers vinden bewezen sociale ROI (return of investment) tegenwoordig belangrijk, maar er zijn nauwelijks instrumenten die meer inzicht verschaffen.

Honda Motor Europa is een van de eerste bedrijven die gebruikmaken van de software, die overigens alleen nog in Bèta beschikbaar is, en deze zomer officieel wordt uitgerold.

Adobe kondigde vandaag ook aan dat zijn Adobe Marketing Cloud is vereenvoudigd. De functionaliteit van 27 producten is nu ondergebracht in een vijftal producten.

Adobe wil zich de komende jaren richten op digitale media en digitale marketing. Het bedrijf bediende reeds de creatieve markt en marketing speelt daarin steeds meer een rol. Meer en meer willen marketeers bezoekers van sites gerichte advertenties voorzetten, als het even kan on the fly samengesteld op basis van gebruikersprofielen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond