Deel dit artikel
-

Adobe wil ook persoonlijkheid bezoekers analyseren

Adobe wil webwinkels en bedrijfspagina’s nog beter afstemmen op de behoefte van de consument door ook de persoonlijkheid van bezoekers te analyseren. Is de bezoeker extravert of introvert? Aan de hand van een persoonlijkheidsprofiel worden bijvoorbeeld artikelen in bepaalde kleuren op de webpagina geselecteerd.

Adobe demonstreerde deze mogelijkheden, die  zich nu nog in een experimentele fase bevinden, gisteren op zijn jaarlijkse Adobe Marketing Summit in Londen.

Adobe gaf als voorbeeld Simon Cowell (Britain’s Got Talent) en Ozzy Osbourne, de zanger van Black Sabbath, die vooral met een reality soap op MTV bekendheid heeft vergaard. Aan de hand van hun tweets werd bijvoorbeeld de mate van neuroticisme (emotionele stabiliteit) vastgesteld. De analyse werkt uiteraard alleen als de identiteit van de bezoeker bekend is.

De analyse zou kunnen worden verwerkt in Adobe Target en Adobe Experience Manager, programma’s die webpagina’s personaliseren aan de hand van bezoekersgegevens. Zo gebruikt Vodafone deze programma’s om de hoeveelheid informatie te beperken voor bestaande gebruikers. Wie eenmaal een toestel plus abonnement heeft gekocht, krijgt de webwinkel van Vodafone niet meer te zien.

Adobe heeft voor het experiment de fictieve webwinkel Fossil opgezet, die de kleur van handtassen ‘on the fly’ kan aanpassen afhankelijk van het profiel. Of en wanneer Adobe deze technologie ter beschikking stelt, is nog onduidelijk.

26365655093_094d11122e_z

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond