Deel dit artikel
-

Adsense-reclame mogelijk in Rss-feeds

Feedburner gaat reclame-uitingen via Google Adsense ondersteunen in Rss-feeds. Een jaar nadat Google het bedrijf kocht, worden de eerste resultaten van integratie zichtbaar.

Het wordt interessanter voor uitgevers om Rss-feeds te publiceren nu ze er ook beter geld mee kunnen verdienen. Afgelopen weekend maakte Feedburner, een Rss-bedrijf dat Google voor 100 miljoen dollar overnam, bekend dat het Adsense-advertenties gaat verwerken in Rss-feeds van uitgevers die zich daarvoor aanmelden.

Met de Adsense-ondersteuning in Rss-feeds verschijnen er tekstadvertenties die inhoudelijk direct aan het betreffende verhaal zijn gerelateerd. Hoe moet nog blijken hoe relevant de reclame is in feeds uit, bijvoorbeeld, zoekopdrachten op Marktplaats.nl.

Het Google-bedrijf begint de uitrol van Rss-ondersteuning bij een selecte groep uitgevers. In de loop van de weken wordt de dienst verder uitgerold onder Feedburner-gebruikers die aangeven dat ze reclame willen verwerken in hun feeds.

Consumenten kunnen zich middels Rss-feeds abonneren op, bijvoorbeeld, nieuwssites. Ze abonneren zich als het ware op een uitgave en verzamelen de binnenkomende berichten in een virtuele knipselmap. Zo’n map wordt ook wel een ‘Rss reader’ genoemd.

Uitgevers kunnen de financiële resultaten van ‘reclame in Rss’ volgen via het dashboard in Google Adsense. Voorts kunnen ze aangeven welke reclamecampagnes ze per se niet in hun Rss-feed willen zien. Ze kunnen expliciet aangeven welk soort reclame of welke reclamemakers buiten de deur moeten worden gehouden.

Adsense in Rss via Feedburner werkt niet met Javascript. Er wordt een klikbare afbeelding geïnjecteerd in de code van de feed. Vorige week doken de eerste afbeeldingen op van hoe dit er uit gaat zien.

Gebruikers van Feedburner waren reeds in staat reclame in hun feeds te verwerken. Dat systeem, echter, werkte met beeldreclame en werd afgerekend via het CPM-model (kosten per 1.000 vertoningen). Deze optie blijft bestaan naast Adsense.

Met deze nieuwigheid verdwijnt in theorie de noodzaak om Rss-feeds te publiceren met daarin alleen de kop en inleiding van nieuws- en weblogberichten. Uitgevers als CNET Networks en de NY Times doen dat nog om verkeer naar hun website te genereren en daarmee het aantal pageviews op te schroeven, en dus het aantal advertentievertoningen. Deze bedrijven kunnen nu echter de reclame ín de datastroom verwerken.

Feedburner laat zich nog niet uit over vragen met betrekking tot verdere integratie met Google-diensten, waaronder bijvoorbeeld Rss-metingen in Google Analytics.

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond