Deel dit artikel
-

Adverteerder gelooft in traditionele radio

Het oude medium radio doet het steeds beter. De netto radioreclamebestedingen zijn vorig jaar met ruim 5 miljoen euro gestegen naar 226,8 miljoen euro. Dit is een groei van 2,3 procent ten opzichte van 2012. De non-spot bestedingen halen een all time high van 13,3 miljoen euro, een groei van 7 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).

Volgens Liedewij Hentenaar, directeur RAB, is de betrokkenheid van het medium gestegen door een groeiend aantal evenementen. ‘Adverteerders gebruiken steeds meer mogelijkheden om zich met deze radiomerken te profileren.’

Overigens is de klassieke radio allang niet meer het enige medium om te beluisteren. Radio luisteren op tablet neemt toe, een op de negen Nederlanders luistert weleens naar radio via de tablet. De digitale luisteraar is relatief een lightTV user, een heavy lezer en internetter en een grootgebruiker van sociale media, zo bleek al eens uit eerder onderzoek.

De retailbranche heeft het meest besteed op radio en neemt de nummer een positie van de transportbranche over. De transportbranche staat nu op twee en de derde plaats is voor de branche financiële dienstverlening. Qua bestedingsaandeel gaan de branches transport en financiële dienstverlening wel aan de leiding, zij besteden bijna 25 procent van hun budget aan radioreclame. Het bestedingsaandeel van de retailbranche is met elf procent vergelijkbaar met het gemiddelde in de markt.

De top vijf van radioadverteerders wordt gedomineerd door maar liefst vier merken uit de automotivebranche. Renault/Nissan staat op één, gevolgd door Pon. General Motors staat op de vierde plaats en Peugeot op vijf. KPN, jarenlang aanvoerder van de radioadverteerderslijst, staat nu op nummer drie. Het jaar 2013 telde 1672 radioadverteerders, waarvan 631 nieuwe adverteerders.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond