Deel dit artikel
-

Adverteerders besteedden 65 miljard aan internetreclame

In 2019 gaven adverteerders 64,8 miljard euro uit aan online reclame, twaalf procent meer dan in 2018. Voor 2020 verwacht IAB Europe een gemiddelde daling van 5,5 procent, waar traditionele media teruglopen met 21 procent.

Dat komt naar voren in het jaarlijkse AdEx-onderzoek van IAB Europe.

Vorig jaar, zo blijkt nu, is het jaar waarin digitale reclameuitgaven een miljard euro groter waren dan de optelsom van de mediabestedingen bij alle andere kanalen.

Het kanaal ‘video’ groeide Europees gezien met dertig procent tot tien miljard euro.

Search is verhoudingsgewijs nog steeds de grootste netto-ontvanger: 28 miljard euro, een plus van 11,8 procent. Het meeste daarvan gaat naar Google. Google boekte in 2019 een searchomzet van 98 miljard dollar (PDF).

In Nederland gaven adverteerders 2,3 miljard euro uit aan uitingen op online kanalen. Dat is 13,3 procent meer dan het jaar ervoor. Dat groeipercentage is al jaren vrij stabiel. De verwachting voor 2020 is echter dat dit er dit jaar een daling is van zo’n tien procent als gevolg van het coronavirus.

Een nadere blik op de cijfers laat zien dat display-advertising voor het tweede jaar achter elkaar groter was dan search. Daarnaast gaat nu net iets meer dan vijftig procent van de reclamebudgetten, zowel voor display als search, naar mobiele kanalen. ‘Desktop internet’ is kleiner.

Eenderde van de displayuitgaven gaat gemiddeld naar videoreclame. In Nederland is dat 28 procent, een toename van 22 procent ten opzichte van 2018.

De jaren 2020 en 2021 worden in Europa een periode waarin men op grote schaal zal afstappen van third party cookies voor trackingdoeleinden. In hoeverre dat impact zal hebben op de reclamebudgetten is niet duidelijk.

Foto: Frank Michel (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond