Deel dit artikel
-

Adverteerders Google moeten zich straks identificeren

Google gaat nieuwe voorwaarden stellen aan adverteerders: die moeten zich eerst kunnen identificeren voordat ze advertentieruimte mogen inkopen. De maatregel gaat deze zomer in voor de Verenigde Staten.

Er moeten gegevens van de Kamer van Koophandel worden overlegd, maar ook persoonlijke gegevens. Een deel van die gegevens zal ook toegankelijk zijn voor internetgebruikers onder het menu Why this ad?

Google hoopt hiermee de kwaliteit van de advertenties te verhogen, maar ook oplichters en spammers te ontmoedigen. Wie straks niet binnen 30 dagen de benodigde gegevens kan overleggen, kan niet meer adverteren.

Misbruik komt nu nog vaak voor: sommige adverteerders misleiden Google met advertenties waarvan de landingspagina op het laatste moment wordt gewijzigd (cloaking). Dergelijke adverteerders zouden straks juridisch kunnen worden aangepakt.

Naar de identiteit van adverteerders werd tot nu toe niet gevraagd, tenzij de advertentie een politieke boodschap had. Dat deed Google al in zo’n dertig landen.

Het kan overigens nog wel enkele jaren duren voordat de regels wereldwijd gaan gelden.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Maak liever verplicht sponsors Youtube te tonen. Veel vloggers vinken helemaal niet de daarvoor bestelde vakjes aan, zelfs professionele als Bright van RTL, daar druipt het advertorial model vanaf zonder openheid van zaken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond