Deel dit artikel
-

Adverteerders trekken meer budget uit voor influencers

Het merendeel van de adverteerders die met influencers werken gaat daarvoor meer budget reserveren. Dat blijkt uit een recente ledenpeiling van BVA bond van adverteerders.

Aan die peiling werkten ruim 40 adverteerders uit diverse sectoren mee.

Reputatie en geloofwaardigheid zijn voor adverteerders unaniem een doorslaggevende maatstaf om met influencers in zee te gaan. Elementen die adverteerders verder onder andere meewegen zijn tone of voice, kwaliteit van de volgers en transparantie over de commerciële doelstelling.

Adverteerders werken onder meer samen met influencers voor vergroting van merkbekendheid, maar ook om nieuwe doelgroepen aan te boren.

Om het resultaat van de samenwerking te meten maken adverteerders ook gebruik van meerdere indicatoren. Met 91 procent wordt bereik en aantal impressies het meest genoemd, gevolgd door engagement (81 procent), gegenereerd bezoekersverkeer (53) en sentiment op basis van onderzoek (40).

Adverteerders concentreren zich vooral op influencers op Instagram, Facebook en YouTube. Maar de keuze start niet bij het platform, doch bij de influencer.

De afspraken over beloningen variëren sterk en zijn afhankelijk van de vorm van samenwerking. Het meest wordt flat fee per post/video genoemd (66 procent), gevolgd door gratis producten per post/video (34 procent). Maar er wordt ook gewerkt met jaardeals of gratis testproducten zonder verdere beloning.

Uit de peiling en de rondetafels concludeert BVA dat adverteerders behoefte hebben aan diverse kennisdocumenten, checklists en benchmarks. BVA richt dit najaar daarom een taskforce op om met leden en experts concrete tools en kennisdocumenten voor adverteerders te ontwikkelen.

Influencer marketing platform Join lanceerde maandag een algoritme dat met behulp van kunstmatige intelligentie de prijs van een influencer-post bepaalt. Dit zou de markt transparanter moeten maken. Het algoritme houdt rekening met het bereik, engagement, de markt en de beschikbare data van influencers.

Het influencer-platform verbindt merken met 15.000 verschillende influencers. Join is inmiddels actief in de Benelux, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Dit bericht is 14 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond