Deel dit artikel
-

Adverteerders trekken zich terug uit Do Not Track-overleg

Adverteerders verenigd in de Digital Advertising Alliance hebben zich teruggetrokken uit het overleg over de Do Not Track-standaard die browsermakers nog altijd willen adopteren. De diverse betrokkenen kunnen het over die standaard maar niet eens worden en de DAA wil er geen energie meer in steken.

De DAA heeft het besluit toegelicht in een brief aan Jeff Jaffe, directeur van het World Wide Web Consortium, dat de coördinatie op zich neemt. DAA-topman Lou Mastria raadt het W3C aan om het initiatief te laten vallen. Jaffe denkt daar anders over.

De standaard die in diverse browsers zou worden verwerkt, biedt internetgebruikers de mogelijkheid om niet gevolgd te worden op het web voor advertentiedoeleinden.

De diverse betrokken praten al twee jaar met elkaar over de invulling van de standaard. Najaar 2012 werd zelfs dagen vergaderd in Amsterdam, maar werd geen overeenstemming bereikt. Europa en de VS verschillen in opvatting hemelsbreed van elkaar. Tot ergernis van Eurocommissaris Neelie Kroes, die al eens fel uithaalde naar de gesprekspartners. Een laatste voorstel van de adverteerders werd afgelopen juli afgeschoten.

De DAA is de overkoepelende organisatie van heel wat adverteerdersclubs, waaronder het Interactive Advertising Bureau. Sommige van deze organisaties zoals het IAB willen nog wel verder overleggen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond