Deel dit artikel
-

Adverteerders zien grote risico’s voor gezonde marktwerking bij voorgenomen fusie RTL en Talpa

De Bond van Adverteerders (bvA) is weinig enthousiast over de voorgenomen fusie van RTL Nederland en Talpa. Daar moet ‘zeer kritisch’ naar gekeken worden.

‘Het is voor adverteerders van groot belang om voldoende keuze te hebben in kanalen en kwaliteit zodat wij onze doelgroepen zo gericht mogelijk kunnen bereiken. Daarvoor is een gezonde marktwerking noodzakelijk, die door deze consolidatie in gevaar zou komen,’ schrijft de belangenorganisatie.

Door het mogelijke samengaan van twee grote spelers in de Nederlandse markt zou – zeker voor tv – een (bijna-) monopolie ontstaan, met een ‘verschraling van het aanbod en minder keuzemogelijkheden voor merken als gevolg’.

De plannen van RTL en Talpa passen in een trend van schaalvergroting en consolidatie. Zo zijn er de afgelopen jaren consolidaties in de radiomarkt geweest en in de tv-markt hebben de overname van BrandDeli door RTL en de lancering van RTL Ad Alliance plaatsgevonden.

Tot nu toe echter hebben volgens de bond eerdere samenvoegingen te weinig geleid tot deze noodzakelijke kwaliteitsverbeteringen en innovatie.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond