Deel dit artikel
-

‘Advertentiebedrijven schenden Europese privacyregelgeving met gevoelige profielen’

Google en andere advertentiebedrijven liggen onder vuur van privacy advocaten. Zij menen dat deze bedrijven de Europese privacy wetgeving schenden door advertenties af te stemmen op religieuze overtuigingen, seksuele voorkeuren, ziekten en ethische profielen.

Tijdens International Data Protection Day eerder deze week is een klacht ingediend bij toezichthouders in Polen. Al eerder zijn klachten gedeponeerd in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Gevoelige profielen kunnen worden opgebouwd als de gebruiker bij Google zoekt naar bepaalde ziekten en seksuele voorkeuren. Er is geen mogelijkheid om dat uit te schakelen. Onder de Europese wetgeving dienen consumenten vooraf toestemming te geven voor het gebruik van dergelijke gegevens, zelfs als de gegevens worden geanonimiseerd.

Er is vooral kritiek op de zogenoemde content taxonomie van het Tech Lab van koepelorganisatie Interactive Advertising Bureau (IAB), waar termen zijn te vinden als ‘kanker’, ‘diabetes’ en ‘onvruchtbaarheid’. De actievoerders vinden een bibliotheek met dergelijke termen onnodig. Ook vinden ze dat de gegevens niet mogen worden gedeeld met advertentiepartners.

Een van de belangrijkste initiatiefnemers achter het protest is Johnny Ryan van open source browser Brave, die advertenties en tracking blokkeert. Hij krijgt steun van onder meer Jim Killock van de Open Rights Group en Michael Veale van University College London.

Google laat overigens aan Tech Crunch weten dat het bedrijf gerichte advertenties op basis van seksuele oriëntatie, gezondheid en politieke voorkeuren verbiedt. Dergelijke advertenties worden verwijderd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond