Advertentie-industrie dringt er bij Californië op aan om privacyvoorstel te herzien

De Amerikaanse advertentie-industrie dringt er bij de Californische autoriteiten op aan om voorgestelde privacyregels te herzien, met name regels die bedrijven verplichten om risicoanalyses uit te voeren bij het gebruik van gevoelige locatiegegevens.
Volgens brancheorganisaties zoals de Association of National Advertisers en de American Association of Advertising Agencies kunnen deze regels onbedoelde gevolgen hebben voor alledaagse marketingpraktijken, zoals het aanbieden van kortingen in de buurt van ziekenhuizen of universiteiten.
De voorgestelde regelgeving vereist dat bedrijven privacyrisico’s beoordelen wanneer ze consumenten profileren op basis van gevoelige locaties, zoals gezondheidszorginstellingen, onderwijsinstellingen, kantoren van politieke partijen, juridische diensten en religieuze instellingen. De industrie stelt voor om de definitie van ‘gevoelige locatie’ te verduidelijken en zich te richten op plaatsen waar individuen zich in kwetsbare situaties bevinden, terwijl andere locaties worden vrijgesteld van strenge risicobeoordelingen.
Daarnaast zouden bedrijven consumenten moeten informeren of hun opt-outverzoeken, verzonden via mechanismen zoals de Global Privacy Control, worden gehonoreerd. De advertentie-industrie vreest dat dit een aanzienlijke last vormt voor met name kleine en middelgrote bedrijven, mede vanwege het gebrek aan standaardisatie in geldige opt-outsignalen.
Eerdere versies van de regelgeving vereisten dat bedrijven risicobeoordelingen uitvoerden bij het gebruik van geautomatiseerde besluitvormingstechnologieën voor gedragsgerichte advertenties, inclusief op basis van eigen gegevens. Hoewel deze bepalingen zijn verwijderd, blijft de industrie bezorgd over de brede definitie van ‘geautomatiseerde besluitvormingstechnologie’, die nu elke technologie omvat die persoonlijke informatie verwerkt om menselijke besluitvorming te vervangen of aanzienlijk te vervangen.
Tegenover deze zorgen stelt consumentenorganisatie Consumer Reports dat consumenten de mogelijkheid moeten hebben om personalisatie van aanbiedingen uit te schakelen als zij dat wensen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond