Deel dit artikel
-

‘Advertentiemarkt herstelt snel in 2021’

De reclamebestedingen wereldwijd kunnen met ruim zes procent groeien in 2021 als de wereldeconomie zich begint te herstellen.

De belofte van coronavaccins en de versnelde digitale transities die wereldwijd onder druk zijn gemaakt, stellen een zonnig 2021 in het vooruitzicht voor de media- en reclamebranche.

Vanochtend citeert de Financial Times de internationale budgetverwachtingen van IPG Mediabrands en WPP-dochter GroupM. De marketing- en reclamespecialisten denken dat de wereld aan een voorzichtig herstel kan beginnen. Adverteerders zullen hun commerciële boodschappen weer willen laten horen. Bijvoorbeeld op de uitgestelde Olympische Spelen en andere grote sportevenementen.

Magna, onderdeel van IPG Mediabrands, verwacht een budgettoename van 6,2 procent. Over 2020 zag het bedrijf een afname van 4,2 procent tot 569 miljard dollar. GroupM rekent met een iets grotere daling: 5,8 procent tot 578 miljard dollar. Beiden houden er eigen rekenmethodes op na.

De daling in reclameuitgaven blijkt in 2020 uiteindelijk kleiner dan eerst werd aangenomen. Bedrijven uit de offline wereld maakten razendsnel de overstap naar de digitale wereld en verschoven ook hun budgetten die kant op. Bedrijven die al een volwassen online strategie hadden, schroefden hun e-commerce- en merkbouwende activiteiten juist op.

Foto: Justin Henry (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond