Deel dit artikel
-

Afgeslankt IFA start onder moeilijke omstandigheden

De organisatie moet het zich eerder dit jaar heel anders hebben voorgesteld. Toen in maart de coronapandemie zich razendsnel over de wereld verspreidde, leek september nog ver weg. Maar al in april moest de internationale persconferentie van IFA op Cyprus worden afgeblazen en vandaag start een sterk afgeslankt IFA in Messe Berlin. Een beurs kun je het al niet eens meer noemen.

Normaal omvat de Internationale Funkausstelling (IFA), de grootste vakbeurs voor consumentenelektronica in Europa, 40 immense hallen die ook door het algemene publiek mogen worden bezocht. Dit jaar zijn er twee hallen gereserveerd voor persconferenties, een hal waar de pers mag werken op anderhalve meter afstand en een hal voor ongeveer 170 in plaats van de gebruikelijke 2300 exposanten.

Naast de pers (slechts 800 journalisten zijn toegelaten) is er de vakhandel die in beperkte omvang zaken met elkaar mag doen.

Het onderdeel Global Markets, dat fabrikanten en leveranciers bij elkaar had moeten brengen, is recent geschrapt. Reden zijn de reisbeperkingen die gelden voor met name Aziatische bedrijven.

De animo onder exposanten voor deze Special Edition is niet erg groot, meldt IT blad C’t. Als bedrijven al gaan, sturen ze een lokaal kernteam. Grote namen als Deutsche Telekom en Sony ontbreken. Ook Amazon, Bosch Smart Home, DJI, Garmin, Lenovo, Logitech, Medion, Netgear, Sennheiser, Sound United (Denon, Marantz) en TechniSat blijven weg.

Sommige exposanten proberen er toch nog wat van te maken. De stand van LG is voorzien van een behulpzame virtuele gids, maar je kan er ook voor kiezen om een tutorial te bekijken. LG toont in Berlijn de OLED New Wave, een installatie bestaande uit een reeks flexibele schermen.

Die persconferenties, die na registratie via internet zijn te volgen, zijn inmiddels een soort verdienmodel geworden: Bedrijven betalen 45.0000 euro voor een presentatie van 45 minuten en 26.500 euro voor 25 minuten, inclusief livestream. Een plek op de beursvloer kost 243 euro per vierkante meter.

Philips en Samsung hebben (daarom?) besloten hun eigen virtuele presentaties te geven. Vanmiddag zijn er wel presentaties van LG, TCL en Huawei.

Tijdens de virtuele persconferentie eerder dit jaar wilde IFA niet ingaan op de financiële consequenties. IFA is veruit het belangrijkste evenement van gastheer Messe Berlin, al geven de jaarcijfers niet aan voor welk bedrag IFA bijdraagt aan de jaaromzet van 286 miljoen euro.

Messe Berlijn houdt wel rekening met verlies voor 2020. ‘Ons hygiëneconcept, dat we ontwikkelden voor IFA, staat – maar veel klanten willen dat niet. Zelfs de beste beursconcepten staan machteloos tegenover de huidige staat van angst onder de bevolking,’ vertelde CEO Christian Göke tegen de Morgenpost.

IFA’s Amerikaanse tegenhanger CES heeft de fysieke versie voor 2021 al afgeblazen en ook het Mobile World Congress in Barcelona overweegt een andere opzet voor volgend jaar.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond