Deel dit artikel
-

AFM: Risico’s in de keuzeomgeving van cryptoapps

Gebruikers van cryptoapps worden te makkelijk gestuurd richting het regelmatig en gemakkelijk handelen in bepaalde crypto’s of het activeren van aanvullende diensten. Dit brengt het risico met zich mee dat consumenten keuzes maken die niet in hun eigen belang zijn, stelt toezichthouder AFM.

De AFM moedigt cryptodienstverleners dan ook sterk aan om hun apps meer in te richten in het belang van de klant. Voor consumenten geldt dat handelen in crypto’s zeer risicovol is en dus alleen geschikt voor die kleine groep, die het zich kan veroorloven het ingelegde geld te verliezen.

Een aan- of verkoop is binnen 3 à 4 keer klikken voltooid en er zijn weinig drempels die ertoe leiden dat gebruikers stilstaan bij de keuzes die zij maken. Dit brengt het risico met zich mee dat gebruikers impulsieve keuzes maken en (meer) geld uitgeven aan cryptotokens die zij mogelijk anders niet gekozen hadden.

In alle onderzochte apps ligt de nadruk op staking en lending, waarbij er geen aandacht is voor wat deze diensten betekenen en welke risico’s eraan verbonden zijn.

Binnen en buiten de apps worden gebruikers geactiveerd om terug te keren en actie te (blijven) ondernemen. Door middel van korte termijn koersen en real-time wisselende getallen worden gebruikers aangezet om de cryptomarkt op de voet te volgen. Pushberichten verleiden gebruikers om terug te keren naar de app en sturen vaak richting het ondernemen van bepaalde acties, zoals handelen in hard stijgende of nieuw toegevoegde cryptotokens.

Het aanbod van tijdelijke promoties stimuleert gebruikers daarnaast om snel in actie te komen. Deze elementen brengen allen het risico met zich mee dat gebruikers zeer actief zijn in de app, meer handelen en handelen in cryptotokens die zij mogelijk niet zelf gekozen hadden.

Door de Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCAR) worden cryptodiensten – zoals cryptoapplicaties (apps) – sterker gereguleerd. Na de inwerkingtreding van MiCAR op 30 december 2024 moeten cryptoactivadienstverleners die actief zijn op de Europese markt onder andere
zorg dragen voor goede informatieverstrekking aan consumenten en niet misleidende reclames. De AFM is van plan zich als een kritische toezichthouder in te zetten. MiCAR heeft als doel consumenten beter te beschermen, maar niet alle risico’s worden met de nieuwe regelgeving
opgelost.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond