‘Afschaffen STER absurd plan’

Het afschaffen van de STER-reclame is een absurd voorstel. Dat zegt STER-baas Frank Volmer in het AD.
De NPO wil niet langer afhankelijk zijn van de reclamemarkt en pleit daarom zelf voor het stapsgewijs afschaffen van de STER-reclameblokken. In Den Haag heeft men daar wel oren naar. Wel moet de publieke omroep dan worden gefinancierd via de belastingverhoging van een slordige 80 cent per Nederlander per maand.
Het jaarlijkse mediabudget voor de publieke omroep wordt voor ongeveer een kwart betaald uit reclamegeld (ruim 200 miljoen euro). De advertentie-inkomsten daalden de afgelopen vier jaar met zo’n 40 miljoen euro omdat steeds vaker wordt gekeken via digitale platforms.
Volmer vindt het onverstandig als afscheid wordt genomen van inkomsten die zorgen voor een solide basis onder de mediabegroting.
Ook de Bond van Adverteerders ziet niets in de plannen. Via de publieke omroep kunnen adverterende organisaties specifieke doelgroepen bereiken. Doelgroepen die niet of nauwelijks via andere media kunnen worden bereikt.
De STER kan de inkomsten wel op het historische niveau terugbrengen door in te zetten op de groeiende markt van digitaal en een evenredige digitale positie in te nemen, zo suggereert de bond.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
M.
Jaja, 80 cent, hopelijk rekenen ze het deze keer wat beter door.
Peter Wiegman - Het Media Loket
Zie ook dit overzichtsartikel:
https://www.mediaonderzoek.nl/8372/reclamevrij-publiek-bestel-door-de-jaren-heen/
Discussie is al ruim 20 jaar oud en er is nog niks veranderd. Behalve het kijkgedrag . . .
van Deurzen
Hahahaha, dus de STER-baas en de Bond van Adverteerders vinden het een absurd plan… Gelukkig niet gekleurd ofzo….