Deel dit artikel
-

Agressieve webtechnieken steeds vaker gebruikt

Steeds vaker worden agressieve webtechnieken gebruikt om de aandacht van consumenten op internet te trekken dan wel om ze advertenties voor te schotelen. Technieken die voorheen gebruikelijk waren bij pornosites worden steeds vaker door reguliere sites toegepast. Dit schrijft marktonderzoekbureau Cyveillance in een zojuist verschenen studie.

Volgens de studie van Cyveillance maakt dertig procent van de Amerikaanse topsites en twintig procent van de Europese sites gebruik van deze technieken. De meest voorkomende trucs zijn pop-up adds, al dan niet gecombineerd met muizenvaltechnieken. De advertenties kunnen dan niet worden weggeklikt, of er verschijnen juist meer advertentievensters. Soms worden stiekem (spyware) programma's op de harde schijf geïnstalleerd, ook als de gebruiker dat niet wil. Een andere populaire truc is 'home jacking', daarbij wordt automatisch de voorkeurspagina van de browser ingesteld.

Cyveillance-woordvoerder Panos Anastassiadis schrijft de trend toe aan het economische klimaat. Adverteerders eisen dat hun boodschappen maximale aandacht krijgen. Maar volgens Anastassiadis wekken de technieken alleen maar grote irritatie bij gebruikers op. Sommige merknamen zouden erdoor geschaad kunnen worden. De Britse provider Freeserve heeft naar aanleiding van klachten al besloten om het aantal pop-up advertenties op haar portalsite terug te brengen.

Het bedrijf Gator ging zo ver om met haar software banneradvertenties over bestaande advertenties heen te schuiven. Belangenvereniging Interactive Advertising Bureau dreigde al in augustus om hierover een aanklacht in te dienen bij de Amerikaanse overheid. Gator heeft inmiddels ingebonden. Een volgende versie van haar spyware wordt 'advertentievriendelijker'.

Deel dit bericht

18 Reacties

Ben

Sites die zich van deze overvaltechnieken bedienen hebben voor mij volstrekt afgedaan. En ik denk dat ik namens velen spreek. Jammer alleen dat sommige reclamebureaus nog steeds niet door hebben dat ze juist het tegenovergestelde bereiken van wat oorspronkelijk hun bedoeling is geweest, het genereren van meer bezoekers.

Gregor Petri

Hoe 'toepasselijk' dat bij een artikel over steeds agresievere web technieken, Mark KE je met champagne in een of andere niet gevraagde en zeker niet gewenste pop-up over een of andere loterij je om de oren komt viegen.

Robert

Al die ongevraagde PopUp's vind ik uitermate storend. Het ongevraagd instellen van de pagina als mijn startpagina hoogst irritant. Het volledig vastzetten van een browserscherm, zodat het niet weg geklikt kan worden, vind ik bij de konijnen af. Het heimelijk op mijn computer plaatsen van een spy of dialup programma moet met 5 jaar gevangenisstraf de kop in gedrukt worden. Hoe hoger het storende gehalte, hoe kleiner de kans dat ik ook maar 1 letter op die pagina lees, laat staan een product koop.

Eelko de Vos

Hm, ik ben benieuwd wanneer die security-optie 'disable javascript:window.open' nu eindelijk eens gemaakt wordt.

arjan van woensel

Niet zeuren. Dit soort irritante reclame hoort bij de zoektocht naar de meest optimale manier om de aandacht van de gebruiker te trekken. Natuurlijk werken een heleboel van die pop-ups en banners alleen maar tegendraads. Die zullen we dus vanzelf na een soort 'survival of the fittest' niet meer tegenkomen.Adverteerders en reclamebureaus zullen alijd de neiging hebben om consumenten op de meest onverwachte momenten te confronteren met hun boodschap. Op toiletten worden bijvoorbeeld zelfs de zeep- en condoomdispensers gesponsord, stoeptegels worden bespoten, tattoos geplaatst, flyers onder ruitenwissers gestopt, het weerbericht wordt gratis aangeboden enz enz. Internet is – gelukkig – public space. En daar tieren reclameuitingen. Dus laten we gewoon ophouden met zeuren. Zolang we niet reageren op dat soort irritante reclame sterft het vanzelf uit.

Ceriel Jacobs

In de Opera (opera.com) browser kan het openen van javascript windows worden uitgeschakeld, maar erg praktisch is dit niet gezien de hoeveelheid sites die dan niet meer werken.

Robert

Arjan: "Dit soort irritante reclame hoort bij de zoektocht.." Dat is prima wat mij betreft, maar betekent dat dat dat ik er in mijn eigen huis mee lastig gevallen moet worden?. Ik heb geen keuze, ik moet die popups bekijken, om ze daarna zelf weg te klikken. "Zolang we niet reageren op dat soort irritante reclame sterft het vanzelf uit." Als je er zo over denkt, geef dan even je postbusnummer op, dan kan die iedere dag ook volgestort worden met junkmail. Mag jij blijven denken "Ach als ik er niet op reageer, houden ze vanzelf wel op…."

Mo'riche

Dom dat de reclamewereld niet beseft dat men zich op lange termijn met dit soort irritante reclames zelf in de vingers snijdt. Er zijn voldoende, steeds gebruiksvriendelijkere tools beschikbaar om dit soort reclames te filteren. Worden deze tools nu nog voornamelijk door een kleine groep hobbyisten gebruikt, naarmate het aantal en de opdringerigheid van deze reclame-uitingen groeit, groeit ook het gebruik van dergelijke tools onder een groter publiek. Een groter publiek betekent weer dat deze tools zich sneller en beter ontwikkelen. Deze tools filteren niet alleen de meest opdringerige reclames, maar _alle_ reclame-uitingen. Met als netto resultaat dat een steeds grotere groep internetters alle reclame filtert. Gefeliciteerd.

Timothy Leary

Ja en dan worden de meeste websites een betaalde service. Veel mensen schrikt dit af, want wie wil nu betalen voor (online) content? En tjah, dit zal vooral de kleinere sites raken; nu juist de content die het WWW groot heeft gemaakt. Komop zeg, reclame is onlosmakelijk verbonden met content. Anders is het gewoon niet meer betaalbaar. Moeten we dan toch maar weer terug naar waar het Internet oorspronkelijk voor ontwikkeld was? Enkel email versturen in het geval van een kernramp? Dan zeg ik: TV ook afschaffen… alleen in het geval van een kernramp; dan wil ik namelijk graag de 'duck n dive' promofilm zien.

Nathan Skwortsow

Arjan, ik ben het niet met je eens. Als jij je rubber uit die condoomautomaat trekt, dan hoef je toch ook niet eerst drie folders van sponsors door te lezen terwijl je date wegloopt?Sites die adverteren, prima. Als je de gebruiker maar niet lastig valt. Hij heeft het al moeilijk genoeg met de diversiteit aan interfaces op het web. Popups en mousetraps verzieken het internet en ik ben tegen deze opdringerige reclame. Mensen kunnen hun eigen beslissingen maken, en als de propositie die de banner maakt niet interessant is, dan zal die door een popup niet interessanter worden. Toevoeging aan rijtje irritante reclamevormen: Flash-banners met geluid. Verschrikkelijk bijdehand om mijn MP3tje te verstoren met je verzekeringsspot.

Robert

Nathan: Fantastische vergelijking met die condoomautomaat. Had ik niet op kunnen komen :-)) Wat we niet moeten vergeten in dit verhaal, is dat het hier niet gaat om WAT maar om het HOE. Natuurlijk moeten reclame inkomsten zorgen voor een stuk financiering. Vergelijking met de commerciele TV gaat inderdaad op. Als er een banner of reclame tekst naast-, onder- of boven de content staat, kan iedereen dat negeren als hij dat wil. Als de tekst (of inderdaad geluid!!) ongevraagd voor mijn neus gezet wordt en ik moet actie ondernemen om die weg te krijgen (als dat al mogelijk is) dan is dat toch heel wat anders. Als ik aan kan geven dat ik geen reclame in mijn brievenbus wil ontvangen, dan mag ik ook aangeven dat ik geen reclame door mijn strot geduwd wil krijgen op het Internet. Overigens laat ik sites met dit soort opdringerige boodschappen al zoveel mogelijk links liggen. Ik stel voor dat iedereen dat gaat doen die hier niet van gediend is.

Ton van den Hoogen

Als eigenaar en webmaster van een directory die nu al 5,5 jaar bestaat en bijna 3 jaar met commerciele reclame op de site werkt kan ik wel voorspellen waar dit eindigt. Natuurlijk zitten veel sites op dit moment financieel erg omhoog en trekken ze alles uit de kast. Het zal ze echter niet veel helpen. Onze ervaring is dat we na het terugbrengen van het aantal reclame-uitingen (alweer enige tijd terug) op onze site juist meer bezoekers en inkomsten verkrijgen. Tja…. Overigens roep ik nog maar weer eens dat "gratis" niet bestaat. Ofwel je betaald met geld, ofwel met je tijd en aandacht. Ofwel: je betaald bijvoorbeeld 1 Euro per jaar per site, en krijgt geen reclame meer naar je hoofd, ofwel doe je het niet en je krijgt wel reclame. Ik ben overigens gaarne bereid websites op te zetten zonder reclame en zonder betaling, maar wie wil er ECHT gratis langdurig een groot deel van zijn tijd in steken? Het blijft dan meestal erg stil…

Wilfred den Hertog

Het moge duidelijk zijn, agressieve reclameuitingen op internet worden door ons consumenten niet getolereerd. Ook duidelijk is dat websites of de content ervan niet interessant blijven zolang er geen inkomsten tegenover staan. Nog duidelijker is dat wij internetgebruikers er geen cent voor over hebben om die duizenden sites te kunnen blijven bezoeken. Wat nu? Met het bedenken, vormgeven en uitvoeren van een online campagne moet er vanuit de internetgebruiker worden gedach. Natuurlijk speelt de commerciele effectiviteit ook een belangrijke rol, maar bij de hierboven genoemde agressieve methodes is deze nihil of zelfs negatief. Liever bescheiden en informatief dan schreeuwerig en commercieel. Liever tekstlinks dan popups.

WB

De meeste 'surfers' in Nederland gaan nog met behulp van een modem (56k6) het internet op. Het leuke van die popup-reclame is dat je deze dankzij de trage verbinding nauwlijks tot niet te zien krijgt. Immers, zodra ik een popup zie verschijnen dan weet ik al dat het 1 of andere boodschap is waar ik niet op zit te wachten. Gevolg is dat de popup al wordt gesloten voordat de boodschap is geladen. Lijkt mij dus dat popups juist niet werken om een boodschap extra onder de aandacht te brengen.

Timothy Leary

Hebben jullie de Vizzavi banner gezien op {beurs.nl; http://www.beurs.nl }? Dat vind ik nou een subtiele toepassing van een agressieve webtechniek! Is er dan nog hoop?

arjan van woensel

Robert & Nathan,Je vergelijking met junk mail is precies wat ik bedoel. Ook die tergende pop-ups komen ongevraagd binnen, en worden ongelezen – dus zonder rendement voor de adverteerder – weggeklikt. Zolang we dat met zijn allen volhouden vermindert dit soort irritante advertising. Meer kan en hoef je er niet aan te doen.Ik wordt er altijd een beetje moe van dat er mensen zijn die het zo erg voor hun zielige internetje vinden dat er heftig op geadverteerd wordt. Het vindt overal plaats waar zich mensen bevinden. Klik, gooi en zap het weg als het van slechte kwaliteit is!Kijk maar eens naar die troep op je deurmat. Daar zitten maar weinig serieuze, weldenkende adverteerders tussen. Dat zijn toch eerder de pizzabezorgers op de hoek. Gewoon omdat het een goedkoop, irritant medium is, waar kwalitatieve adverteerders helemaal geen geld in willen steken.Jullie doen net alsof je weerloos bent. Maar je hebt de macht. Gewoon negeren die bende!Pop-ups zijn in mijn ogen de laatste stuiptrekkingen van een inefficiënt advertentiesysteem. Hoe irritanter ze worden, hoe minder effect ze sorteren.

arjan van woensel

oja Robert en dan nog wat: dat van die condoom-automaat was van mij.

Menno

Daar gaan we weer met de eindeloze discussies over banners en pop-ups. Een tip dan maar: er is genoeg (gratis) software te vinden om banners en pop-ups effectief de nek om te draaien. Ik surf al jaren banner- en popupvrij. Webwasher is er bijvoorbeeld {zo'n programma; http://www.webwasher.com/en/products/wwash/index.htm }.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond