Deel dit artikel
-

AH met gesponsorde zoekresultaten in shop-app

Albert Heijn is de eerste Nederlandse supermarkt die reclameruimte gaat verkopen in de zoekresultaten van zijn mobiele app.

Vandaag is de eerste publieke proef daarmee van start gegaan met een aantal launching partners. Onder hen: Heineken, FrieslandCampina, Perfetti Van Melle, Mondelēz International en Unilever. Aan de marketingkant wordt het project begeleid door GroupM en diens dochterbedrijf Greenhouse.

Genoemde fabrikanten kunnen tegen een vergoeding hun eigen producten prominenter laten figureren in de zoekresultaten van de AH-app. Dit commerciële product heet dan ook Sponsored Products, zoals dat ook in de zoekresultaten van bol.com en Google heet.

Zoals Gadiza Saaidi van Albert Heijn hier uitlegt bieden de adverteerders op een trefwoord en bepalen vooraf wat ze maximaal per klik willen betalen. Vermoedelijk verloopt dit biedproces in hoge mate geautomatiseerd, zoals dat ook bij programmatic advertising gebruikelijk is.

AH Media Services verkoopt, zo is af te leiden uit een demo, minstens twee reclameposities per pagina met zoekresultaten. Of die posities in de presentatie van volgorde vast of variabel zijn, is niet bekend.

Retailmedia is in de fysieke retail al jaren een bekend verschijnsel. Daar betalen merken voor grotere zichtbaarheid van hun producten in en rondom de schappen. Online begint deze praktijk gestaag in te burgeren, ook bij concurrent Jumbo. Het begint met het inventariseren van de beschikbare posities en het kwantificeren van het bereik. Daarna wordt de inkoop van de digitaal beschikbare ruimte gedigitaliseerd en zal de adverteerder bereik- en effectdata willen. Bij bol.com adverteert inmiddels een kwart van de externe verkopers op het platform om de vindbaarheid van zijn assortiment te vergroten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond