Deel dit artikel
-

Ahold Delhaize: Beursgang Bol niet van de agenda

Eigenaar Ahold Delhaize staat nog steeds open voor een afsplitsing van Bol. Het bedrijf verwacht omzet uit retailmedia te verdubbelen in de komende vier jaar.

In de zomer van 2022 blies het retailconcern de beursgang af, maar vorige week werd duidelijk dat uitstel geen afstel is.

Dat bleek uit de woorden van CEO Frans Muller tijdens zijn openingspresentatie op een strategiedag gericht op investeerders.

“Bol is een prachtig stuk eigendom en we houden alle vertrouwen in een goede toekomst. We hebben een open vizier om de beste manier te vinden om de onderliggende merkwaarde tot uitdrukking te laten komen.” Dat is jargon voor: we willen best wat eigendom opgeven onder de juiste omstandigheden.

Dat sluit ook prima aan bij de visie van Ahold Delhaize. “Samen zijn we jouw vertrouwde lokale foodretailer.” Bol staat niet bekend om zijn verse aardbeien.

Een groot deel van de presentatie vorige week donderdagmiddag ging over de retailactiviteiten van Ahold Delhaize in Europa en Amerika. Toch kwam een paar keer wat strategische zaken van bol.com naar voren. Dat ging met name over retailmedia en digitale insights.

Retailmedia, of: adverteren via bol.com, groeit sinds 2019 gemiddeld met 45 procent per jaar. De omzet uit retailmedia en insights zal tot 2028 nog eens verdubbelen, zo luidt de inschatting. Nooit werd publiek duidelijk hoeveel geld door deze nieuwe afdeling van de marktplaats stroomt. Drie jaar geleden, en dat is het laatst bekende getal, werd enkel bekend dat een kwart van de verkopers bols reclameproducten gebruikt.

Deze dia verklapt ook, dat men zoekt naar nieuwe verdienmodellen. De handel van refurbished artikelen wordt expliciet benoemd. Dat zijn eerder gebruikte producten of retouren na een oppoetsbeurt weer in de verkoop gaan. Een woordvoerder van bol.com zegt desgevraagd, dat het bedrijf nog geen concrete plannen op dit vlak ontplooit. De plannen bevinden zich nog in de oriënterende fase.

CEO Europa Wouter Kolk: “Met Bol zoeken we nieuwe groeicurves en kansen om de organisatie slanker en efficiënter te maken. Bijvoorbeeld: we testen nieuwe B2B-diensten en circulaire bedrijfsmodellen waarvan we vermoeden dat ze snelle groei en hoge marges zullen opleveren.”

Adverteren via bol.com werd ingevoerd in augustus 2016.

In november 2021 kondigde Ahold Delhaize de intentie aan om bol.com naar de beurs te brengen. Een prospectus werd nooit gebracht, omdat de beursplannen door een tanende economie naar de ijskast verdwenen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond