‘Ahold Delhaize heeft online nog werk aan de winkel’

Online kan er bij Ahold Delhaize nog wel een schepje bovenop, constateert beleggersvereniging VEB, zeker nu Carrefour een flinke ambitie heeft uitgesproken.

Het supermarktconcern kwam deze week met de omzetcijfers over het vierde kwartaal en de Nederlandse activiteiten blijven de belangrijkste groeimotor.

Ahold Delhaize boekte in 2017 bijna 2,4 miljard euro online omzet. Iets minder dan de helft daarvan bestaat uit boodschappen. De rest bestaat uit andere producten, grotendeels verkocht via webwinkel bol.com. Het concern verwacht komende jaren een sterke groei, tot 5 miljard euro in 2020.

Met ergens rond de 1 miljard euro omzet uit online boodschappen doet Ahold Delhaize het eigenlijk best goed. Het is op dit vlak eigenlijk niet eens zo heel veel kleiner dan het zo gevreesde Amazon, aldus VEB.

Het doel van Ahold Delhaize is echter wel aanzienlijk minder ambitieus dan de doelstelling van Carrefour. Dit Franse concern wil tot en met 2022 een verzesvoudiging van de omzet uit online boodschappen realiseren. Dat komt neer op 43 procent groei per jaar.

Om zijn positie te houden, zal Ahold Delhaize wel mee moeten met de concurrentie. En het ambitieniveau nog een stapje omhoog moet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug