Ahold Delhaize launching partner Innovation Center for AI

Vandaag wordt het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) in Amsterdam gelanceerd. Daar werken wetenschap en het bedrijfsleven in Nederland samen aan artificiële intelligentie. Het eerste lab, AIRlab,wordt opgezet met Ahold Delhaize waarbij veel aandacht zal zijn voor bol.com en Albert Heijn.

De dochters van Ahold Delhaize gaan samenwerken met zeven promovendi. Bij Albert Heijn gaan onderzoekers van de UvA met wetenschappelijke kennis en inzichten werken aan onder andere het optimaliseren van de logistieke processen. Bij bol.com werken er promovendi op de terreinen productcontent en search. Ze doen met name onderzoek en bouwen daadwerkelijk mee aan een verbetering van de presentatie van producten binnen de winkel. 

Director Retail & Data Joris Scheepens van bol.com: “Zij doen aan kruisbestuiving tussen wetenschap en onze online retailuitdagingen. Zelf hebben we een datascienceteam met 25 man. Daar worden ze onderdeel van. Wij leren ook van de nieuwste technologie die zij ontwikkelen.”

Online interactie en, winkelen in het bijzonder, staat aan de vooravond van grote veranderingen. De grafische gebruikersinterface is binnenkort niet meer het enige middel om te interageren met een online dienst. Spraak en beeldherkenning staan voor de deur en zitten al ingebakken in apparaten als Amazon Echo, Google Home en smartphones. 

Scheepens: “Onze klanten gaan nieuwe eisen stellen aan interactie, zoals artikelen zoeken via spraak. Met zestien miljoen producten in de schappen is het voor ons belangrijk om te weten wát de beste content is in een gegeven context en, twee, hoe je die samenstelt. Immers, productcontent komt uit meerdere bronnen: van onszelf, de fabrikant, reviews en ook de verkopers op bol.com. De vraag is dan ook: hoe stel je de juiste content schaalbaar samen. We willen nog beter leren hoe we deze content het best kunnen koppelen aan zoekvragen van klanten.”

Voor Albert Heijn wordt onder andere gekeken naar hoe de supply chain verder automatisch geoptimaliseerd kan worden door bijvoorbeeld de beschikbaarheid van artikelen verder te verbeteren aan de hand van lokale weersomstandigheden of lokale gebeurtenissen.

Behalve een innovatie-doel dient het Innovation Center for Artificial Intelligence ook een ander doel. Ahold Delhaize kan zich profileren als een aantrekkelijke werkgever voor onderzoekers en specialisten. Daarnaast laat het Nederland zich profileren als land dat een prominente plaats kan innemen in het internationale AI-landschap met toptalent, innovatiekracht, en onderzoek op wereldniveau. 

De lancering van ICAI vandaag, op Amsterdam Science Park, moet een katalysator vormen tussen het lokale bedrijfsleven en de wetenschap. Maarten de Rijke (foto), directeur van ICAI en hoogleraar Information Retrieval aan de Universiteit van Amsterdam, legt aan Emerce het belang van het instituut uit. “Kunstmatige intelligentie voor Nederland, koesteren en ontwikkelen. Wat hebben branches en bedrijven nodig en welke mensen leiden we op en houden we hier hoe?”

De Rijke wil in de komende vier jaar getrapt honderd promovendi aantrekken voor het ICAI. Die worden vervolgens aangesteld via een van de industry labs. Want er komen er meer. Die met Ahold Delhaize is de eerste, maar in samenwerking tussen een kennisinstelling en een of meerdere bedrijven komen er meer. De financiering wordt gedeeld. “In de labs ligt een heel sterke nadruk op talent- en technologieontwikkeling voor AI.”

Naar verwachting wordt er elk kwartaal een nieuw industry lab gelanceerd. Sommige als response op sterke vraag uit de markt, anderen uit meet-ups die regelmatig worden georganiseerd en weer anderen vanuit dialoog met marktpartijen met De Rijke en zijn collega’s. Eerder werkte de Universiteit van Amsterdam al met Qualcomm en Bosch in vergelijkbare constellaties. De nationale opzet van ICAI richting het algemene bedrijfsleven is in die zin bijzonder.

Volgens de professor zijn er in Amsterdam alleen al honderd AI-promovendi. “Dat is niet genoeg. Er zijn er meer nodig, veel meer. En die moeten we aantrekken en vasthouden in Nederland.” Veel onderzoekers verlaten Europa na hun promotie. “Kansen, dat is wat ze zoeken.” Die wil hij hen bieden via deze labs.

Foto: Jan Willem Steenmeijer (c)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug