Ahold: dubbele groeicijfers voor Bol en Albert Heijn online
Specifieke cijfers geeft moeder Ahold niet, maar in het tweede kwartaal blijkt de omzet van Albert Heijn Online en bol.com aanzienlijk gegroeid. Dat staat in de toelichting op de kwartaalcijfers die vanochtend zijn gepresenteerd.
De onlineverkopen voor de totale groep gingen naar 273 miljoen euro van 235 miljoen vorig jaar, een stijging van ruim 18 procent. In de afgelopen zes maanden ging de omzet naar 635 miljoen euro, tegen 520 euro vorig jaar. De online omzet is echter nog altijd zeer klein vergeleken met de 16 miljard die uit fysieke winkels komt.
Bol.com lijkt vooral te profiteren van de zogenoemde plazaverkopen, dat zijn de verkopen die derden via bol.com genereren. Die gingen met 121 procent omhoog in het tweede kwartaal. Het Amerikaanse online bezorger Peapod deed het ook goed, mede dankzij een nieuw distributiecentrum in New Jersey. Ook hier werden ‘dubbele cijfers’ geboekt.
Bol.com en AH Online zijn de weinige lichtpuntjes. Ahold heeft onveranderd last van de stevige concurrentie en de zuinige consument wil ook niet helpen. De omzet kwam uit op 7,4 miljard euro, 4 procent lager dan een jaar eerder. Het onderliggende bedrijfsresultaat daalde tot 288 miljoen euro. De nettowinst is met 147 miljoen euro bijna 29 procent lager dan vorig jaar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond