Deel dit artikel
-

Ahold, ING, KLM, NS en Philips bundelen AI kennis

Vijf Nederlandse bedrijven, Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips, willen het AI-ecosysteem (Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie) in Nederland een impuls geven door de ontwikkeling van AI-technologie te bevorderen en te versnellen en door AI-talent in het land te stimuleren. Zij doen dat onder de noemer van Kickstart AI.

Het doel van Kickstart AI is het overbruggen van de kloof op het gebied van kunstmatige intelligentie tussen Nederland en andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, de VS en China, die op dit vlak flinke vooruitgang hebben geboekt.

Zonder een nationale AI-strategie en snelle actie, blijft het ernstige tekort aan AI-talent in ons land een van de grootste obstakels bij het bereiken van het volledige potentieel van AI-talent en technologie, waarschuwen de initiatiefnemers.

Om de positie van Nederland als pionier en uitvinder van nieuwe technologieën te behouden, moeten de Nederlandse overheid, bedrijven, organisaties en universiteiten een inhaalslag maken met betrekking tot structurele investeringen en de beschikbaarheid van wereldwijd AI-talent.

De vijf bedrijven pleiten voor de cruciale uitbreiding van lokale kennis en lokaal talent om op ethische wijze kunstmatige intelligentie te kunnen implementeren die niet alleen is gericht op wat technisch mogelijk is, maar ook voldoet aan de ethische en sociale normen die de Nederlandse samenleving mogelijk verwacht.

Onder meer komt er een Nationale AI-Cursus, met een streefaantal van 170.000 aanmeldingen in Nederland per eind 2020.

Verder is gepland AI superchallenges, een competitie om wereldwijd AI-talent te mobiliseren bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals op het gebied van gezondheid en mobiliteit.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond