Deel dit artikel
-

Ahold Delhaize trekt zich terug uit Tmall van Alibaba, overweegt eigen marktplaats

Ahold Delhaize trekt zich terug uit Tmall van Alibaba. Met het digitale filiaal dat ruim een jaar heeft bestaan is wel voldoende ervaring opgedaan, zegt Hanneke Faber, Chief E-commerce & Innovation Officer Ahold Delhaize, in het nieuwe nummer van Emerce Magazine.

‘Het is een van de grootste marktplaatsen ter wereld. Ze lopen daar toch echt voorop als het om shoppen gaat. Niet dat morgen alle winkels zijn vervangen door interactieve schermen, maar het gebruik van QR-codes zou ook weleens elders een uitkomst kunnen zijn. We hebben er wel veel learnings uit gehaald die we elders zullen inzetten.’

Faber sluit niet uit dat ah.nl ook als marktplaats voor derden gaat fungeren. ‘Ook bij AH.nl hebben we al producten van Etos en Gall&Gall geïntegreerd, dus waarom niet?’

Faber stuurt bij het onlangs gefuseerde Ahold Delhaize ruim vijfduizend medewerkers aan. Ze blijft spreken over een merger of equals. ‘Omdat we niet voor elkaar onderdoen als je kijkt naar de feiten en cijfers. Van het aantal winkelfilialen en jaaromzet tot beurswaarde en winstmarge. Die balans tussen Ahold en Delhaize zie je terug in de boardroom en supervisory board en de invulling ervan met ongeveer evenveel Ahold- als Delhaize-mensen.’

De komende jaren wordt flink ingezet op innovatie, al wordt niet alles omarmd. ‘De Dash van Amazon is leuk, we hebben er ook een paar liggen, maar een product toevoegen in onze mobiele app gaat net zo snel. Waar ik wel heel veel van verwacht, is voice commerce via apparaten als Amazon Alexa en de Home van Google. Wij hebben niet de intentie zelf dergelijke hardware te ontwikkelen. Wel werken we al samen met een aantal aanbieders op dat gebied. En nee, dat is niet Amazon.’

Met iBeacons zijn testen gedaan, ‘maar uiteindelijk moeten onze klanten het ook van toegevoegde waarde vinden. En dat is vaak nog niet zo. Daarnaast zie je dat fysieke promotie, zoals demo’s, op de winkelvloer nog steeds erg in trek is. Van sampling, posters tot vloerstickers. De kracht ervan moet je niet onderschatten. Uiteindelijk zal de technologische innovatie er – ook in de winkels van Delhaize – zeker komen. Vraag is even wanneer en hoe.’

Het volledige interview met Hanneke Faber lees je in Emerce 155. Word lid van Emerce voor € 119 per jaar en ontvang een jaar lang Emerce magazine (zowel print als digitaal) inclusief diverse specials waaronder Emerce 100, de 250 pagina’s dikke eGuide en speciaal ledentarief voor meer dan twintig Emerce-events.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond